Yrityksen sosiaalisen median markkinointi
Rissanen, Mari (2022)
Rissanen, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526371
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä, yrityksen sosiaalisen median seuraajat haluaisivat nähdä yrityksen julkaisuissa ja miten yritys pystyy kehittämään oman sosiaalisen median julkaisuja seuraajilleen. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajan kahdelle eri ravintolalle. Nämä kaksi ravintolaa ovat olleet toiminnassa vuosia samoin yrityksien sosiaalisen median tilit. Työn pää tarkoituksena oli tehdä asiakaskysely, jonka kautta yritys saa paremmin ymmärrystä, mitä sosiaalisen median seuraajat tahtoisivat nähdä yrityksen julkaisuissa. Kyselyn pohjalta tehtiin yritykselle uusi markkinoinnin vuosikello, jota yritys voi hyödyntää jatkossa.
Työhön kuului myös teoria osuus, jonka kautta haluttiin tuoda, esille miten nopeasti sosiaalinen media on kehittynyt vuosien aikana ja miten tärkeää yrityksillä on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä. Teoria osuudessa löytyy tilastoja mitkä sosiaalisen median tilit ovat suosittuja maailmalla ja suomessa. Opinnäytetyössä käydään läpi sosiaalisen median markkinointia inbound markkinoinnin näkökulmasta. Työssä nostetaan esille, että sosiaalisen median markkinointi on yhtä tärkeää kuin perinteinen outbound markkinointi ja sitä pitää huolellisesti ja ajoissa suunnitella.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suoritettiin yrityksien Instagram tileillä, kysely muodossa. Kysely tehtiin Instagramin story osiossa. Kyselyssä oli kuusi kysymystä. Kysymykset käsittely mitä seuraajat haluavat nähdä jatkossa yrityksen sosiaalisen median tileillä. Kyselejen tulokset analysointiin kummallekin ravintolalle omanaan. Analyysien pohjalta tehtiin yksi yhteinen markkinoinnin vuosikello toimeksiantajan pyynnöstä.
Kyselyn analysoinnin pohjalta tehty markkinoinnin vuosikello on loistava työväline toimeksiantaja yritykselle, jonka avulla yritys pystyy kehittämään sosiaalisen median tilejään ja samalla pitämään seuraajien mielenkiintoa yllä. Kehittämisen onnistumisen myötä yritys pystyy saavuttamaan uusia seuraajia tileilleen ja uusia asiakkaita yritykselle. Toimeksiantaja yritys jatkaa käyttämään samoja sosiaalisen median alustoja Facebookia ja Instagramia, mutta kehityksen painopiste siirtyy enemmän Instagramin puolelle.
Työhön kuului myös teoria osuus, jonka kautta haluttiin tuoda, esille miten nopeasti sosiaalinen media on kehittynyt vuosien aikana ja miten tärkeää yrityksillä on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä. Teoria osuudessa löytyy tilastoja mitkä sosiaalisen median tilit ovat suosittuja maailmalla ja suomessa. Opinnäytetyössä käydään läpi sosiaalisen median markkinointia inbound markkinoinnin näkökulmasta. Työssä nostetaan esille, että sosiaalisen median markkinointi on yhtä tärkeää kuin perinteinen outbound markkinointi ja sitä pitää huolellisesti ja ajoissa suunnitella.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suoritettiin yrityksien Instagram tileillä, kysely muodossa. Kysely tehtiin Instagramin story osiossa. Kyselyssä oli kuusi kysymystä. Kysymykset käsittely mitä seuraajat haluavat nähdä jatkossa yrityksen sosiaalisen median tileillä. Kyselejen tulokset analysointiin kummallekin ravintolalle omanaan. Analyysien pohjalta tehtiin yksi yhteinen markkinoinnin vuosikello toimeksiantajan pyynnöstä.
Kyselyn analysoinnin pohjalta tehty markkinoinnin vuosikello on loistava työväline toimeksiantaja yritykselle, jonka avulla yritys pystyy kehittämään sosiaalisen median tilejään ja samalla pitämään seuraajien mielenkiintoa yllä. Kehittämisen onnistumisen myötä yritys pystyy saavuttamaan uusia seuraajia tileilleen ja uusia asiakkaita yritykselle. Toimeksiantaja yritys jatkaa käyttämään samoja sosiaalisen median alustoja Facebookia ja Instagramia, mutta kehityksen painopiste siirtyy enemmän Instagramin puolelle.