Maisa-asiakasportaalin koulutustarve hoitohenkilökunnan näkökulmasta
Immonen, Pia (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326081
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kahdessa vaiheessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) Pää- ja kaulakeskuksen Korva-, nenä- ja kurkkutautien (KNK) ajanvarauspoliklinikan hoitohenkilökunnan osaamista ja koulutustarvetta Maisa-asiakasportaalin käytössä. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata Pää- ja kaulakeskuksen Digiviikon Maisa-koulutusiltapäiviin osallistuneiden käyttöosaamisen vahvistumista ja koulutuksen tarpeellisuutta. Potilastietojärjestelmä Apottiin luotiin Uudenmaan kuntalaisille sähköinen asiakasportaali Maisa, jonka kautta potilas voi pitää yhteyttä terveydenhuollonammattilaisiin ja hoitaa omia terveysasioitaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys hoitohenkilökunnan osaamisen tasosta ja koulutuksen tarpeesta Maisa-asiakasportaalin käyttämisessä ennen koulutusiltapäivien järjestämistä. Lisäksi oli tavoite saada tietoa koulutusiltapäivien jälkeen, vahvistuiko nämä osa-alueet sekä saada käsitys koulutuksien tarpeellisuudesta tulevaisuudessa.
Tutkimuksen ensimmäinen vaihe toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja toinen vaihe toteutettiin laadullisena sekä määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisillä kyselylomakkeilla. Aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä ja tilastollisella analyysimenetelmällä.
Ensimmäisen vaiheen tutkimuksesta muodostuneen kuvauksen mukaan HUSin Pää- ja kaulakeskuksen KNK ajanvarauspoliklinikan hoitohenkilökunta ei koe Maisa-asiakasportaalin osaamistaan riittäväksi ja hoitohenkilökunta kokee tarvitsevansa siihen koulutusta. Toisen vaiheen tutkimuksesta syntyneen kuvauksen mukaan Maisa-asiakasportaali koulutusiltapäivät vahvistivat vastaajien käyttöosaamista, ja tulevaisuudessa olisi syytä järjestää kohdennettuja koulutuksia erilaisissa oppimisympäristöissä.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää, kun arvioidaan hoitohenkilökunnan koulutuksen tarvetta uusien asiakastietojärjestelmien käyttöön ottaessa. Tutkimustuloksia voitaisiin myös vertailla muiden tulosyksiköiden kokemuksia asiakastietojärjestelmien koulutuksista ja niiden tarpeellisuuksista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys hoitohenkilökunnan osaamisen tasosta ja koulutuksen tarpeesta Maisa-asiakasportaalin käyttämisessä ennen koulutusiltapäivien järjestämistä. Lisäksi oli tavoite saada tietoa koulutusiltapäivien jälkeen, vahvistuiko nämä osa-alueet sekä saada käsitys koulutuksien tarpeellisuudesta tulevaisuudessa.
Tutkimuksen ensimmäinen vaihe toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja toinen vaihe toteutettiin laadullisena sekä määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisillä kyselylomakkeilla. Aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä ja tilastollisella analyysimenetelmällä.
Ensimmäisen vaiheen tutkimuksesta muodostuneen kuvauksen mukaan HUSin Pää- ja kaulakeskuksen KNK ajanvarauspoliklinikan hoitohenkilökunta ei koe Maisa-asiakasportaalin osaamistaan riittäväksi ja hoitohenkilökunta kokee tarvitsevansa siihen koulutusta. Toisen vaiheen tutkimuksesta syntyneen kuvauksen mukaan Maisa-asiakasportaali koulutusiltapäivät vahvistivat vastaajien käyttöosaamista, ja tulevaisuudessa olisi syytä järjestää kohdennettuja koulutuksia erilaisissa oppimisympäristöissä.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää, kun arvioidaan hoitohenkilökunnan koulutuksen tarvetta uusien asiakastietojärjestelmien käyttöön ottaessa. Tutkimustuloksia voitaisiin myös vertailla muiden tulosyksiköiden kokemuksia asiakastietojärjestelmien koulutuksista ja niiden tarpeellisuuksista.