Metsien hiilinielut lentomatkailun aiheuttamien päästöjen kompensaatiossa – Case Lappi
Luiro, Satu (2022)
Luiro, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on halu ymmärtää ja havainnollistaa matkailun lentoliikennepäästöjen merkitystä suhteessa metsien hiilensidontaan Lapissa. Työn toimeksiantajana on Lapin liitto, jonka tehtävänä on laatia Lapin matkailustrategia. Strategian keskeisenä tavoitteena on kestävä matkailu, jonka haasteena on Lapin riippuvuus kansainvälisestä lentoliikenteestä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa, joka osaltaan auttaisi ratkaisemaan tätä ristiriitaa.
Päätutkimuskysymys kuuluu, miten Pohjois-Suomen metsien hiilinielut ja Lapin lentomatkailun päästöt suhteutuvat toisiinsa. Lisäksi selvitettiin, voidaanko hiilinieluja hyödyntää osana Lapin matkailun aiheuttamien lentoliikenteen päästöjen kompensaatiota ja missä määrin se on mahdollista. Työn tietoperusta muodostuu kolmen toimialan, matkailun, metsätalouden ja lentoliikenteen, tutkimuksesta soveltuvin osin.
Tutkimusmenetelmä on pääsääntöisesti määrällinen tutkimus, jota opinnäytetyössä edustaa muun muassa lentoliikennepäästöjen vertaileminen metsien hiilensidontaan konkreettisten laskelmien avulla. Myös laadullista tutkimusta on hyödynnetty esimerkiksi selvitettäessä sitä, onko metsien hiilensidonnalla todellista merkitystä lentoliikennepäästöjen kompensoinnissa.
Keskeisimmän tutkimusaineiston muodostavat Finnairin lentoliikenteen päästölaskuri, Luonnonvarakeskuksen tietokannat sekä metsänkasvua ja hiilinieluvaikutusta käsittelevät raportit ja artikkelit.
Tutkimustulokset osoittivat, että vaikka hidas metsänkasvu ei pysty kompensoimaan kasvavaa lentomatkailua, metsän hiilinieluvaikutus ei silti ole merkityksetön. Hiilensidonnan määrällinen ymmärtäminen on tärkeää, sillä se auttaa matkailijaa hahmottamaan paremmin lentopäästönsä ja motivoi siten niiden kompensointiin etenkin, jos kompensaatiomenetelmät on tehty helpoiksi, luotettaviksi, läpinäkyviksi ja helposti toteutettaviksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää matkailun strategisessa kehittämisessä kohti kestävämpää matkailua.
Päätutkimuskysymys kuuluu, miten Pohjois-Suomen metsien hiilinielut ja Lapin lentomatkailun päästöt suhteutuvat toisiinsa. Lisäksi selvitettiin, voidaanko hiilinieluja hyödyntää osana Lapin matkailun aiheuttamien lentoliikenteen päästöjen kompensaatiota ja missä määrin se on mahdollista. Työn tietoperusta muodostuu kolmen toimialan, matkailun, metsätalouden ja lentoliikenteen, tutkimuksesta soveltuvin osin.
Tutkimusmenetelmä on pääsääntöisesti määrällinen tutkimus, jota opinnäytetyössä edustaa muun muassa lentoliikennepäästöjen vertaileminen metsien hiilensidontaan konkreettisten laskelmien avulla. Myös laadullista tutkimusta on hyödynnetty esimerkiksi selvitettäessä sitä, onko metsien hiilensidonnalla todellista merkitystä lentoliikennepäästöjen kompensoinnissa.
Keskeisimmän tutkimusaineiston muodostavat Finnairin lentoliikenteen päästölaskuri, Luonnonvarakeskuksen tietokannat sekä metsänkasvua ja hiilinieluvaikutusta käsittelevät raportit ja artikkelit.
Tutkimustulokset osoittivat, että vaikka hidas metsänkasvu ei pysty kompensoimaan kasvavaa lentomatkailua, metsän hiilinieluvaikutus ei silti ole merkityksetön. Hiilensidonnan määrällinen ymmärtäminen on tärkeää, sillä se auttaa matkailijaa hahmottamaan paremmin lentopäästönsä ja motivoi siten niiden kompensointiin etenkin, jos kompensaatiomenetelmät on tehty helpoiksi, luotettaviksi, läpinäkyviksi ja helposti toteutettaviksi. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää matkailun strategisessa kehittämisessä kohti kestävämpää matkailua.