Virtuaaliavatari reaaliaikaista suoratoistoa varten: 3D hahmon ilmeet omilla kasvoilla ohjattuna
Aho, Sina (2022)
Aho, Sina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526521
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee erilaisia liikkeenkaappauksen tapoja ja historiaa, ja keskittyy sen myötä enemmän kasvojen liikkeenkaappaukseen. Opinnäytetyössä käsitellään myös reaaliaikaista kasvojen liikkeenkaappausta käyttävät virtuaaliset avatarit sekä videotehosteissaan lisättyä todellisuutta hyödyntävät sosiaalisen median sovellukset.
Opinnäytetyön projektiosassa käydään läpi 3D hahmon luominen reaaliaikaista suoratoistotilannetta varten. Hahmon visuaalinen luomisprosessi on toissijainen ja ensisijaisesti keskitytään topologiaan, rigaamiseen, BlendShape muotojen tekoon ja hahmon lisäämiseen VRM muunnosohjelman kautta kasvojen liikkeenkaappausohjelmaan.
Opinnäytetyön projektiosassa käydään läpi 3D hahmon luominen reaaliaikaista suoratoistotilannetta varten. Hahmon visuaalinen luomisprosessi on toissijainen ja ensisijaisesti keskitytään topologiaan, rigaamiseen, BlendShape muotojen tekoon ja hahmon lisäämiseen VRM muunnosohjelman kautta kasvojen liikkeenkaappausohjelmaan.
