Palkanlaskennan prosessiohjeen kehittäminen
Wacklin, Sanni (2022)
Wacklin, Sanni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526484
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on toimeksiantajayrityksen palkanlaskennan prosessiohjeen kehittäminen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kirkon palvelukeskus (KIPA). Työn tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan palkanlaskennan prosessiohjeesta kehittämiskohteita ja tarjota ratkaisuja niihin. Kehittämistyön tavoitteena oli saada prosessiohjeesta toimeksiantajayrityksen työntekijöille kattavampi ja toimivampi työväline.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi prosessin määritelmä, taloushallinnon ja palkanlaskennan prosessi, sekä palkanlaskentaa ohjaavat velvoitteet, säädökset ja normit. Tietoperustan lähdeaineisto on koottu lakipykälistä, oppikirjoista, e-kirjoista sekä tieteellisistä artikkeleista. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Käytännössä opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kehittämistutkimuksena. Aineistonhankintamenetelmiä tutkimuksessa olivat havainnointi ja teemahaastattelut.
Työn tutkimustuloksissa esitetyt kehitysehdotukset koskivat prosessiohjeen luettavuutta, käytettävyyttä, muotoilua sekä tiettyjen työvaiheiden ohjeistusten sisältöä. Johtopäätöksenä todettiin, että jos näiden osa-alueiden päivittämiseen varataan tarvittavat resurssit, niin prosessiohjeesta saadaan vielä nykyistä toimivampi työväline henkilöstölle. Opinnäytetyöraportin viimeisessä luvussa pohdittiin työn toteuttamista ja suorittamista. The subject for this thesis is the development of payroll process instructions for a client organization. The client organization for this thesis is Kirkon palvelukeskus (KIPA). The organization is a service center for financial administration of the Evangelical Lutheran Church Of Finland. The goal of this thesis was to survey the client organization’s payroll process instructions and search for development targets and offer solutions for them.
The thesis consists of two main sections. The first section handles the theory of the payroll accounting and its process. The second section consists of the conducted development survey for the client organization. After these chapters are the results of the survey and the reflection of the thesis process.
The results of the conducted survey regarding the clients payroll process instructions were mainly improvement suggestions about the instructions availability, formatting and the content of some particular instructions. The survey was conducted as a themed interview with two different groups. An important source was also the authors own experiences and observations about the subject. The final results of the thesis were practical improvement suggestions to the client organization’s process instructions that can be beneficial to make the instruction more available to the client organization’s employees.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi prosessin määritelmä, taloushallinnon ja palkanlaskennan prosessi, sekä palkanlaskentaa ohjaavat velvoitteet, säädökset ja normit. Tietoperustan lähdeaineisto on koottu lakipykälistä, oppikirjoista, e-kirjoista sekä tieteellisistä artikkeleista. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin konstruktiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Käytännössä opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kehittämistutkimuksena. Aineistonhankintamenetelmiä tutkimuksessa olivat havainnointi ja teemahaastattelut.
Työn tutkimustuloksissa esitetyt kehitysehdotukset koskivat prosessiohjeen luettavuutta, käytettävyyttä, muotoilua sekä tiettyjen työvaiheiden ohjeistusten sisältöä. Johtopäätöksenä todettiin, että jos näiden osa-alueiden päivittämiseen varataan tarvittavat resurssit, niin prosessiohjeesta saadaan vielä nykyistä toimivampi työväline henkilöstölle. Opinnäytetyöraportin viimeisessä luvussa pohdittiin työn toteuttamista ja suorittamista.
The thesis consists of two main sections. The first section handles the theory of the payroll accounting and its process. The second section consists of the conducted development survey for the client organization. After these chapters are the results of the survey and the reflection of the thesis process.
The results of the conducted survey regarding the clients payroll process instructions were mainly improvement suggestions about the instructions availability, formatting and the content of some particular instructions. The survey was conducted as a themed interview with two different groups. An important source was also the authors own experiences and observations about the subject. The final results of the thesis were practical improvement suggestions to the client organization’s process instructions that can be beneficial to make the instruction more available to the client organization’s employees.