Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Saduista toteen: ympäristökasvatuksen satuopas varhaiskasvatukseen

Kynäkoski, Susanna; Kämäräinen, Minna (2022)

 
Avaa tiedosto
Kynakoski_Kamarainen.pdf (1.198Mt)
Lataukset: 


Kynäkoski, Susanna
Kämäräinen, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526620
Tiivistelmä
Nykypäivänä ympäristöasiat puhututtavat maailmanlaajuisesti paljon ja jokaiselta kansalaiselta odotetaan ympäristötekoja. Opetushallituksen julkaisemiin valtakunnallisiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin on kirjattu, että varhaiskasvatuksessa on toteutettava ympäristökasvatusta pedagogisesta näkökulmasta. Varhaiskasvatuksessa tapahtuvan ympäristökasvatuksen tavoitteena on vahvistaa lapsen luontosuhdetta, vastuullista toimintaa ympäristössä ja ohjata lasta kohti kestävän kehityksen mukaista toimintaa ja elämäntapaa.

Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa laadittiin ympäristökasvatusaiheinen satuopas yhteistyössä Iisalmessa sijaitsevan päiväkoti Simpukan kanssa. Satuoppaan tavoitteena on edistää varhaiskasvatuksessa olevien lasten tietoisuutta ja osallisuutta kestävään kehitykseen. Kasvattajien näkökulmasta satuoppaan tavoitteena on tukea heitä ympäristökasvatuksen toteuttamisessa varhaiskasvatuksessa. Satuopas jää toimeksiantajan käyttöön.

Kehittämistyötä toteutettiin pedagogisen prosessin mukaisesti. Pedagoginen prosessi muodostui kolmesta eri vaiheesta, joita olivat suunnittelu, toteutus ja arviointi. Arviointivaiheen jälkeen siirryttiin takaisin suunnitteluvaiheeseen niin, että vaiheiden välille muodostui yhtenevä kokonaisuus. Toimeksiantaja oli mukana pedagogisen prosessin jokaisessa vaiheessa.

Toimeksiantaja hyötyi kehittämistyöstä siten, että varhaiskasvattajat saivat matalan kynnyksen materiaalia hyödynnettäväkseen toteuttaessaan ympäristökasvatusta. Varhaiskasvatusikäiset lapset saivat satuoppaan kautta tärkeitä tietoja ja taitoja kestävään kehitykseen. Satuopas sisältää tietoiskuja ympäristökasvatuksen aiheista ja vinkkejä pedagogiseen toimintaan. Oppaan lopussa on myös koottuna internet-linkkejä, joista löytyy ympäristökasvatukseen liittyvää sähköistä materiaalia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste