Uuden yrityksen brändääminen : case Pohjan Kamppailijat
Korva, Kari; Karjula, Antti (2022)
Korva, Kari
Karjula, Antti
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120426201
Tiivistelmä
Opinnäytetyö liittyy yleisesti brändiin, brändäämiseen ja siihen, miten uusi yritys voi rakentaa ja ylläpitää brändiään kustannustehokkaasti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa ja kehittää olemassa olevaa brändiä toimeksiantona thainyrkkeilyseuralle Pohjan Kamppailijat. Työssä käsiteltiin brändin ja brändäyksen teoriaa, jonka jälkeen käsiteltiin helposti lähestyttävät ja kustannustehokkaat tavat lähteä rakentamaan pienyrityksen brändiä. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia, miten yrityksen tavoiteltu brändi kohtaa asiakkaan brändimielikuvan kanssa. Lisäksi toimeksiannossa seuralle rakennettiin verkkosivut.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin Google Forms -kyselyllä. Brändin mielikuvaa arvioivat Pohjan Kamppailijat -seuran jäsenet. Lähdemateriaali teoriaosuudelle kerättiin valmiiksi tuotetuista dokumenteista, johon kuuluivat pääasiassa e-kirjat ja verkkoartikkelit.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi lähdemateriaaleihin perustuva kirjallisuuskatsaus brändistä ja brändäämisestä sekä toimeksiantona tehty tutkimus seuran nykyisestä brändäyksestä ja siihen tehdyistä muutoksista. Osa muutoksista oli tärkeämpiä kuin toiset, ja ne muodostivat yhdessä vahvan kokonaisuuden, joka edistää seuran brändiä. Muutokset brändimielikuvaan olivat seuran jäsenien mukaan positiivisia.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin Google Forms -kyselyllä. Brändin mielikuvaa arvioivat Pohjan Kamppailijat -seuran jäsenet. Lähdemateriaali teoriaosuudelle kerättiin valmiiksi tuotetuista dokumenteista, johon kuuluivat pääasiassa e-kirjat ja verkkoartikkelit.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi lähdemateriaaleihin perustuva kirjallisuuskatsaus brändistä ja brändäämisestä sekä toimeksiantona tehty tutkimus seuran nykyisestä brändäyksestä ja siihen tehdyistä muutoksista. Osa muutoksista oli tärkeämpiä kuin toiset, ja ne muodostivat yhdessä vahvan kokonaisuuden, joka edistää seuran brändiä. Muutokset brändimielikuvaan olivat seuran jäsenien mukaan positiivisia.