Kuinka opettaa koko-, ja puolisävelaskelia kitaralla konstruktiivisesti
West, Tomi (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526624
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, miten konstruktivistista oppimiskäsitystä voidaan hyödyntää kitaransoiton opetuksessa hahmottamaan puoli-, ja kokosäveliä kitaran otelaudalla. Kitaran rakenteen takia, aloittelevalle oppijalle otelaudan hahmottaminen on usein haastavaa, ja vaikeuttaa soittamisen edistymistä.
Konstruktivismi korostaa oppijan aktiivista osallistumista opetukseen, sekä antaa mahdollisuuden uuden tiedon muodostumiseen kouluympäristössä. Oppimista ei nähdä tiedon muistamisena, vaan oppijan olemassa olevien tietorakenteiden muuttumisena. Oppiminen on prosessi jota voidaan jatkuvasti monitoroida ja kehittää. Tuon esille konstruktivismin ehdottamia kognitiivisia ilmiöitä kuten metakognitio, syväoppiminen sekä mitä tarkoittaa musiikin oppiminen.
Tietoperustana käytän konstruktivismista kirjoitettua tutkimusmateriaalia, lehtiartikkeleita ja sekä teoriaa. Tämän pohjalta luon oppitunnille prototyypin jota kokeilen kahden testiryhmän kanssa. Analysoin tästä saatuja tuloksia ja pohdin kehitysehdotuksia.
Konstruktivistinen opetustyyli antaa oppijalle mahdollisuuden itse luoda merkityksen opeteltavalle asialle. Käyttämällä reflektiivisiä kysymyksiä, aktivoidaan oppilasta pohtimaan omaa ymmärrystä aiheesta. Tämä taas tukee oppilaan kykyä itse säädellä omaa oppimistaan. Opettajan on kuitenkin pystyttävä arvioimaan jokaisen opetustilanteen erikseen, ja muokkaamaan sitä paremmin tukemaan oppilaan oppimistaan. Tällöin syntyy myös tilanteita jossa oppilaan kannalta on parempi järjestää opetus suoraviivaisesti ja selkeillä tavoitteilla. Opettajan tehtävä on varmistaa että oppiminen vastaa niitä vaatimuksia jotka sille on asetettu.
Opinnäytetyöni tuloksena rakennan oppitunnille prototyypin jota testaan kahden testiryhmän kanssa. Oppituntien pituus oli 45 minuuttia ja ne järjestettiin lähiopetuksena. Kokeilusta tehtyjä havaintoja oli oppilaiden ja opettajan välinen lisääntynyt vuorovaikutus, johon vaikutti muun muassa se että oppilaat saivat mahdollisuuden osallistua aktiivisesti tunnilla opeteltuun aiheeseen. Oppilaan kyky osallistua on kuitenkin riippuvainen tämän olemassa olevasta tietoperustasta ja aikaisemmista oppimiskokemuksista. Soitonopettajan onkin perusteltua ottaa huomioon oppilaan taustan suunniteltaessa oppitunteja, sekä tukea hänen oppimistaan hänelle soveltuvilla keinoilla.
Konstruktivismi korostaa oppijan aktiivista osallistumista opetukseen, sekä antaa mahdollisuuden uuden tiedon muodostumiseen kouluympäristössä. Oppimista ei nähdä tiedon muistamisena, vaan oppijan olemassa olevien tietorakenteiden muuttumisena. Oppiminen on prosessi jota voidaan jatkuvasti monitoroida ja kehittää. Tuon esille konstruktivismin ehdottamia kognitiivisia ilmiöitä kuten metakognitio, syväoppiminen sekä mitä tarkoittaa musiikin oppiminen.
Tietoperustana käytän konstruktivismista kirjoitettua tutkimusmateriaalia, lehtiartikkeleita ja sekä teoriaa. Tämän pohjalta luon oppitunnille prototyypin jota kokeilen kahden testiryhmän kanssa. Analysoin tästä saatuja tuloksia ja pohdin kehitysehdotuksia.
Konstruktivistinen opetustyyli antaa oppijalle mahdollisuuden itse luoda merkityksen opeteltavalle asialle. Käyttämällä reflektiivisiä kysymyksiä, aktivoidaan oppilasta pohtimaan omaa ymmärrystä aiheesta. Tämä taas tukee oppilaan kykyä itse säädellä omaa oppimistaan. Opettajan on kuitenkin pystyttävä arvioimaan jokaisen opetustilanteen erikseen, ja muokkaamaan sitä paremmin tukemaan oppilaan oppimistaan. Tällöin syntyy myös tilanteita jossa oppilaan kannalta on parempi järjestää opetus suoraviivaisesti ja selkeillä tavoitteilla. Opettajan tehtävä on varmistaa että oppiminen vastaa niitä vaatimuksia jotka sille on asetettu.
Opinnäytetyöni tuloksena rakennan oppitunnille prototyypin jota testaan kahden testiryhmän kanssa. Oppituntien pituus oli 45 minuuttia ja ne järjestettiin lähiopetuksena. Kokeilusta tehtyjä havaintoja oli oppilaiden ja opettajan välinen lisääntynyt vuorovaikutus, johon vaikutti muun muassa se että oppilaat saivat mahdollisuuden osallistua aktiivisesti tunnilla opeteltuun aiheeseen. Oppilaan kyky osallistua on kuitenkin riippuvainen tämän olemassa olevasta tietoperustasta ja aikaisemmista oppimiskokemuksista. Soitonopettajan onkin perusteltua ottaa huomioon oppilaan taustan suunniteltaessa oppitunteja, sekä tukea hänen oppimistaan hänelle soveltuvilla keinoilla.