Glamping-matkailun tunnettavuus Suomessa
Jämsä-Stoner, Marjo (2022)
Jämsä-Stoner, Marjo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726814
Tiivistelmä
Nykypäivänä yhä suurempi osa matkailijoista hakee uusia persoonallisia kokemuksia ja ainutlaatuisia elämyksiä. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on tärkeää ja loman odotetaan tuovan elämään uutta merkityksellisyyttä ja onnellisuutta. Glamping on lyhennys englanninkielisistä sanoista glamour ja camping tarkoittaen luksusretkeilyä. Se on maailmalla kovaa vauhtia kasvava matkailun trendi, jossa luonto- ja retkeilykokemus yhdistyvät luksustason majoitukseen ja palveluun muodostaen ainutlaatuisen elämyksen. Suomessa glamping on vielä suhteellisen uutta ja tänne on vasta viime vuosia noussut vauhdilla uusia glamping-kohteita. Ulkomaalaiset matkaajat ovat jo löytäneet Suomen glamping-kohteet, mutta miten suomalaiset tuntevat ja kokevat glamping-matkailun?
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja sen tavoitteena on tutkia glamping-matkailun tunnettavuutta Suomessa. Tutkimuksessa kartoitetaan suomalaisten käsityksiä ja mielikuvia glampingistä sekä kerätään tietoa heidän odotuksistansa ja arvostuksista glamping-matkailussa. Tutkimus selvittää myös suomalaisten motiiveja ja kiinnostusta kotimaan glamping-matkailua kohtaan. Tutkimus rajattiin kartoittamaan glamping-matkailun tunnettavuutta ainoastaan suomalaisten keskuudessa sekä tutkimaan motiiveja, odotuksia ja kiinnostusta nimenomaan kotimaan glamping-matkailua kohtaan.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu kolmesta aihekokonaisuudesta: glamping, matkustamisen motiivit ja luksusmatkailu. Glamping avataan käsitteenä ja kerrotaan sen historiasta, markkinoista ja majoitusmuodoista. Käsitellään matkustamisen eri motivaatiotekijöitä sekä glamping-matkailijan motiiveja. Luksusmatkailussa tarkastellaan luksusmarkkinoita, luksuskäsitystä, uuden suomalaisen luksuksen piirteitä, luksuskokemuksen rakentumista ja tilastotietoja kotimaanmatkailusta. Tietoperustassa esitellään myös tämän opinnäyteyön yhteistyöyritys Camp Land.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, joka laadittiin Webropol-ohjelmalla. Jakelukanavana toimi Facebookissa oleva Matkaile Suomessa - Vinkkejä ja ideoita-ryhmä, jossa verkkokysely oli avoinna 27.5-15.6.2022. Kerätty aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tutkimuksen mukaan suurin osa vastaajista tuntee glamping sanan terminä ja tietää mitä glamping on. Selvittäessä mielikuvia ja käsityksiä glamping-matkailusta, nousi vahvimpana esiin glamping luonto- ja retkeilykokemuksena, johon yhdistyy korkeatasoinen majoitus. Vastaajat arvostivat eniten majoituspaikan turvallisuutta, laadukasta sänkyä ja vuodevaatteita sekä majoitustilaa, jossa on oma wc. Glamping-matkailijoiden matkustusmotiiveista eniten vastaajia motivoi mahdollisuus yöpyä sijainniltaan ainutlaatuisissa paikoissa luonnossa. Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella glamping-matkailun tunnettavuus vaikuttaisi mielestäni olevan hyvä ja iso osa vastaajista pitää glamping-matkailua tulevaisuudessa kiinnostavana vaihtoehtona. Tutkimuksen mukaan mielikuva ja käsitys glampingistä näyttää muodostuvan kokonaiselämyksen ympärille, jossa yhdistyy luonto, luksus, uniikki majoitus sekä mukavuus ja helppous.
Tämä opinnäytetyö on tutkimustyyppinen ja sen tavoitteena on tutkia glamping-matkailun tunnettavuutta Suomessa. Tutkimuksessa kartoitetaan suomalaisten käsityksiä ja mielikuvia glampingistä sekä kerätään tietoa heidän odotuksistansa ja arvostuksista glamping-matkailussa. Tutkimus selvittää myös suomalaisten motiiveja ja kiinnostusta kotimaan glamping-matkailua kohtaan. Tutkimus rajattiin kartoittamaan glamping-matkailun tunnettavuutta ainoastaan suomalaisten keskuudessa sekä tutkimaan motiiveja, odotuksia ja kiinnostusta nimenomaan kotimaan glamping-matkailua kohtaan.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu kolmesta aihekokonaisuudesta: glamping, matkustamisen motiivit ja luksusmatkailu. Glamping avataan käsitteenä ja kerrotaan sen historiasta, markkinoista ja majoitusmuodoista. Käsitellään matkustamisen eri motivaatiotekijöitä sekä glamping-matkailijan motiiveja. Luksusmatkailussa tarkastellaan luksusmarkkinoita, luksuskäsitystä, uuden suomalaisen luksuksen piirteitä, luksuskokemuksen rakentumista ja tilastotietoja kotimaanmatkailusta. Tietoperustassa esitellään myös tämän opinnäyteyön yhteistyöyritys Camp Land.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkkokyselyä, joka laadittiin Webropol-ohjelmalla. Jakelukanavana toimi Facebookissa oleva Matkaile Suomessa - Vinkkejä ja ideoita-ryhmä, jossa verkkokysely oli avoinna 27.5-15.6.2022. Kerätty aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tutkimuksen mukaan suurin osa vastaajista tuntee glamping sanan terminä ja tietää mitä glamping on. Selvittäessä mielikuvia ja käsityksiä glamping-matkailusta, nousi vahvimpana esiin glamping luonto- ja retkeilykokemuksena, johon yhdistyy korkeatasoinen majoitus. Vastaajat arvostivat eniten majoituspaikan turvallisuutta, laadukasta sänkyä ja vuodevaatteita sekä majoitustilaa, jossa on oma wc. Glamping-matkailijoiden matkustusmotiiveista eniten vastaajia motivoi mahdollisuus yöpyä sijainniltaan ainutlaatuisissa paikoissa luonnossa. Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella glamping-matkailun tunnettavuus vaikuttaisi mielestäni olevan hyvä ja iso osa vastaajista pitää glamping-matkailua tulevaisuudessa kiinnostavana vaihtoehtona. Tutkimuksen mukaan mielikuva ja käsitys glampingistä näyttää muodostuvan kokonaiselämyksen ympärille, jossa yhdistyy luonto, luksus, uniikki majoitus sekä mukavuus ja helppous.