Koulutuspäivä näönseulonnasta terveydenhoitajaopiskelijoille
Bäckman, Essi; Haapakoski, Sini; Jokio, Salla (2022)
Bäckman, Essi
Haapakoski, Sini
Jokio, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727027
Tiivistelmä
Näönseulonta on tärkeä osa kouluterveystarkastuksia. Kouluterveydenhoitajat voivat olla ensimmäisiä henkilöitä, jotka huomaavat aikaisessakin vaiheessa lapsen näkemisen ongelmat ja täten ongelmien korjattavuus on todennäköisempää.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa koulutus terveydenhoitajaopiskelijoille. Halusimme järjestää koulutuspäivän oppilaitoksessa, jossa ei ole mahdollista opiskella Optometrian opintoja, jolloin mahdollinen yhteistyö koulutusalojen välillä ei ole niin helposti järjestettävissä. Päädyimme tekemään yhteistyötä Turun Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön kanssa ja pidimme koulutuspäivän terveydenhoitajaopiskelijoille Turussa 10.5.2022. Koulutus järjestettiin ammattikorkeakoulun opetustiloissa ja oli kestoltaan yhteensä 3 tuntia sisältäen teoria- ja käytännönopetuksen. Koulutuspäivään osallistui yhteensä 8 oppilasta ja heidän opettajansa.
Koulutuksen tavoitteena oli kehittää terveydenhoitajaopiskelijoiden tietoja ja taitoja näönseulonnasta, joita he voivat hyödyntää myöhemmin työelämässä. Koulutus pidettiin teoriaopetusta ja käytännön harjoittelua sisältävänä kokonaisuutena. Alin ja Sakko esittivät opinnäytetyössään Näönseulonnan opas terveydenhoitajille, Opas näönseulonnan perusteista tueksi terveydenhoitajille jatkotutkimusaiheen terveydenhoitajien koulutuspäivästä (Alin & Sakko, 2021). Loimme teoriaosuuteen valmistamamme diaesityksen kyseisen opinnäytetyön oppaan rinnalle, joka myös jaettiin koulutuspäivässä opiskelijoille sähköisessä muodossa.
Diaesityksessä käsittelimme erillisinä kokonaisuuksina refraktiivisia tiloja, binokulaarista näkemistä, näkemisen ongelmia, kuten karsastusta ja akkommodaation häiriöitä, sekä näönseulontaa yleisesti. Käytännön osuus koostui neljästä erilaisesta toimintapisteistä, joissa opiskelijat kiersivät pienryhmissä harjoitellen näönseulonnan testejä.
Oppitunnin jälkeen osallistujilta kerättiin kirjallinen palaute, jonka lisäksi kysyimme suullista palautetta koulutuspäivän päätyttyä. Palautekyselyn ja suullisten palautteiden avulla arvioimme koulutuspäivän onnistumista erilaisilla mittareilla. Koulutuspäivästä saimme pelkkää positiivista palautetta. Kaikki koulutuspäivään osallistujat olivat sitä mieltä, että koulutus paransi heidän näönseulonnan osaamista. Vision screening is a significant part of student health care. Public health nurses can possible be first ones to notice early state any childhood vision problems. In this way vision is more likely repairable. The purpose of this thesis was to coordinate and execute a day of education to students of public health nurses. We wanted to arrange the education day in institution where it is not possible to study Optometry. At the schools concerned, possible collaboration is way more difficult to organize compared to schools that have degree program of Optometry in the same building. We ended up collaborating with Turku University of applied sciences and the education day was kept 10.5.2022 for one class of public health nurse students. Intention of the education day was to develop knowledge and skills to vision screening performing whom public health nurses can make good use after entering the workforce. The day of education took 3 hours including practical and theoretical parts. There where 8 students and their teacher that participated our schooling. Theoretical part was assembled around power point that hold separate entities regarding refractive states, binocular seeing, different problems of vision and vision screening in general. The powerpoint was build alongside of guide that is part of thesis Näönseulonnan opas terveydenhoitajille, published by Alin and Sakko (Alin & Sakko 2021). The practical part was carried through by students going around different points of action. In the end of the education day we collected written feedback from every attendant. With given written and oral feedback we were able to analyze how successful the day was. We only got positive feedback from the day of education. Every participant were of the opinion that schooling improved their vision screening skills.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa koulutus terveydenhoitajaopiskelijoille. Halusimme järjestää koulutuspäivän oppilaitoksessa, jossa ei ole mahdollista opiskella Optometrian opintoja, jolloin mahdollinen yhteistyö koulutusalojen välillä ei ole niin helposti järjestettävissä. Päädyimme tekemään yhteistyötä Turun Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön kanssa ja pidimme koulutuspäivän terveydenhoitajaopiskelijoille Turussa 10.5.2022. Koulutus järjestettiin ammattikorkeakoulun opetustiloissa ja oli kestoltaan yhteensä 3 tuntia sisältäen teoria- ja käytännönopetuksen. Koulutuspäivään osallistui yhteensä 8 oppilasta ja heidän opettajansa.
Koulutuksen tavoitteena oli kehittää terveydenhoitajaopiskelijoiden tietoja ja taitoja näönseulonnasta, joita he voivat hyödyntää myöhemmin työelämässä. Koulutus pidettiin teoriaopetusta ja käytännön harjoittelua sisältävänä kokonaisuutena. Alin ja Sakko esittivät opinnäytetyössään Näönseulonnan opas terveydenhoitajille, Opas näönseulonnan perusteista tueksi terveydenhoitajille jatkotutkimusaiheen terveydenhoitajien koulutuspäivästä (Alin & Sakko, 2021). Loimme teoriaosuuteen valmistamamme diaesityksen kyseisen opinnäytetyön oppaan rinnalle, joka myös jaettiin koulutuspäivässä opiskelijoille sähköisessä muodossa.
Diaesityksessä käsittelimme erillisinä kokonaisuuksina refraktiivisia tiloja, binokulaarista näkemistä, näkemisen ongelmia, kuten karsastusta ja akkommodaation häiriöitä, sekä näönseulontaa yleisesti. Käytännön osuus koostui neljästä erilaisesta toimintapisteistä, joissa opiskelijat kiersivät pienryhmissä harjoitellen näönseulonnan testejä.
Oppitunnin jälkeen osallistujilta kerättiin kirjallinen palaute, jonka lisäksi kysyimme suullista palautetta koulutuspäivän päätyttyä. Palautekyselyn ja suullisten palautteiden avulla arvioimme koulutuspäivän onnistumista erilaisilla mittareilla. Koulutuspäivästä saimme pelkkää positiivista palautetta. Kaikki koulutuspäivään osallistujat olivat sitä mieltä, että koulutus paransi heidän näönseulonnan osaamista.