Kansainvälisen kuluttajaverkkokaupan käynnistämisprosessi
Putila, Lauri (2022)
Putila, Lauri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727124
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata nopeaan kansainvälistymiseen tähtäävän käytetyn tavaran verkkokaupan käynnistysprosessi. Työ suoritettiin omalle yritykselleni, eli työssä toimeksiantajana toimi kirjoittaja itse. Tavoitteena oli kuvata verkkokaupan käynnistysprosessin vaiheet verkkokauppa-alustan valinnasta lähtien aina kansainvälistymisen kynnykselle asti seuraamalla verkkokaupan käynnistyksen vaiheita verkkokauppiaan työtehtävien kautta kahdeksan viikon ajan. Käynnistysprosessissa käsitellään kattavasti verkkokaupan markkinointikeinoja ja valmistellaan verkkokauppaa kansainvälistymistä varten.
Tietoperustassa käsitellään opinnäytetyön kannalta keskeisiä teemoja liittyen verkkokauppa-alustoihin ja verkkokaupan rakenteeseen, verkkokaupan markkinointikeinoihin ja kansainväliseen verkkokauppaan. Lähdeaineisto on koottu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, tutkimuksista ja verkkomateriaaleista.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjamallisena, ja sen tuotoksena syntyi kahdeksan viikon päiväkirjaseuranta kansainvälisen verkkokaupan käynnistyksestä. Seurantajakso muodostaa selkeän ja helposti seurattavan verkkokaupan käynnistysprosessin, jossa yhdistyy verkkokauppiaan oma käytännönkokemus ja taustalla oleva teoria. Työstä käy ilmi, kuinka monipuolista osaamista verkkokauppiaan työtehtävät vaativat ja millaista on toimia verkkokauppiaana pienessä yrityksessä.
Työssä saatiin selville, kuinka kansainvälinen kuluttajaverkkokauppa käynnistetään ja millaisilla markkinointitoimenpiteillä verkkokaupan myynti saadaan käynnistettyä nopeasti verkkokaupan julkaisun jälkeen. Pohdintaosuudessa käsitellään lopuksi päiväkirjamallisen opinnäytetyön kokonaisuutta ja sen aikana tehtyjä havaintoja.
Tietoperustassa käsitellään opinnäytetyön kannalta keskeisiä teemoja liittyen verkkokauppa-alustoihin ja verkkokaupan rakenteeseen, verkkokaupan markkinointikeinoihin ja kansainväliseen verkkokauppaan. Lähdeaineisto on koottu aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta, tutkimuksista ja verkkomateriaaleista.
Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjamallisena, ja sen tuotoksena syntyi kahdeksan viikon päiväkirjaseuranta kansainvälisen verkkokaupan käynnistyksestä. Seurantajakso muodostaa selkeän ja helposti seurattavan verkkokaupan käynnistysprosessin, jossa yhdistyy verkkokauppiaan oma käytännönkokemus ja taustalla oleva teoria. Työstä käy ilmi, kuinka monipuolista osaamista verkkokauppiaan työtehtävät vaativat ja millaista on toimia verkkokauppiaana pienessä yrityksessä.
Työssä saatiin selville, kuinka kansainvälinen kuluttajaverkkokauppa käynnistetään ja millaisilla markkinointitoimenpiteillä verkkokaupan myynti saadaan käynnistettyä nopeasti verkkokaupan julkaisun jälkeen. Pohdintaosuudessa käsitellään lopuksi päiväkirjamallisen opinnäytetyön kokonaisuutta ja sen aikana tehtyjä havaintoja.