Sukupuolisensitiivisyys varhaiskasvatuksessa: kasvattajien kokemuksia
Backman, Salla; Flankkumäki, Julia (2022)
Backman, Salla
Flankkumäki, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726845
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kerätä sähköisen kyselylomakkeen avulla varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä sukupuolisensitiivisyydestä ja miten se näkyy heidän työyhteisössänsä, sekä kasvatustilanteissa. Haluamme selkeyttää sukupuolisensitiivisyyden todellista tarkoitusta ja saada työntekijöille ymmärrys siitä, mitä se käytännössä tarkoittaa. Sukupuolisensitiivisyys kun on vielä vaikea käsite ihmisille, eikä kaikki ymmärrä, mitä sillä käytännössä tarkoitetaan.
Opinnäytetyömme tavoitteena on tuoda ilmi kasvattajien kokemusta sukupuolisensitiivisyydestä päiväkodin arjessa. Tutkimme kyselylomakkeeseen tulleiden vastausten kautta, onko tietyillä muuttujilla, kuten iällä tai sukupuolella, vaikutusta siihen, miten henkilöstö kokee sukupuolisensitiivisyyden.
Käyttämämme tutkimusote oli kvantitatiivinen ja aineistonkeruu menetelmänämme oli sähköinen kyselylomake. Huomioimme tutkimuksessamme eettiset periaatteet. Pidimme huolen, että vastaajat pysyivät anonyymeinä ja kysyimme heistä vain tietoja, joiden avulla on mahdotonta yhdistää niitä keneenkään tiettyyn henkilöön. Sähköinen kyselylomakkeemme jaettiin kunnan kaikkiin päiväkoteihin, niiden työntekijöille. Aineistoa analysoimme kategorioittain ja kysymys kerrallaan, apuna käyttäen Webropol-alustaa, jolla kyselyn loimme.
Opinnäytetyömme tavoitteena on tuoda ilmi kasvattajien kokemusta sukupuolisensitiivisyydestä päiväkodin arjessa. Tutkimme kyselylomakkeeseen tulleiden vastausten kautta, onko tietyillä muuttujilla, kuten iällä tai sukupuolella, vaikutusta siihen, miten henkilöstö kokee sukupuolisensitiivisyyden.
Käyttämämme tutkimusote oli kvantitatiivinen ja aineistonkeruu menetelmänämme oli sähköinen kyselylomake. Huomioimme tutkimuksessamme eettiset periaatteet. Pidimme huolen, että vastaajat pysyivät anonyymeinä ja kysyimme heistä vain tietoja, joiden avulla on mahdotonta yhdistää niitä keneenkään tiettyyn henkilöön. Sähköinen kyselylomakkeemme jaettiin kunnan kaikkiin päiväkoteihin, niiden työntekijöille. Aineistoa analysoimme kategorioittain ja kysymys kerrallaan, apuna käyttäen Webropol-alustaa, jolla kyselyn loimme.
