Miten parantaa suomalaisten yritysten asiakasymmärtämistä digimarkkinoinnissa?
Rinnevuori, Venla (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rinnevuori, Venla
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727086
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakasymmärtämisen parantamista digimarkkinoinnin myymisessä ja mikä on tärkeää B2B-yrityksille, kun he miettivät ostavansa digitaalista markkinointia. Tarkoitus on saada lisää ideoita digitaalisen markkinoinnin myyntiin ja parantaa tämän tietyn asiakaskunnan asiakasymmärrystä.
Opinnäytetyö tutkimuksen tavoitteena on antaa toimeksiantajalle Kubla Oy:lle kehitysideoita myyntinsä kehittämiseen. Tutkimus on tehty toimeksiantoyrityksen ”unelma-asiakkaille”, eli yrityksille, jotka tekevät digitaalista markkinointia ja joilla on yli miljoonan euron liikevaihto.
Tutkimuksen tavoite on selvittää, miten Kubla Oy:n potentiaaliset asiakkaat tekevät digimarkkinointiin liittyviä ostopäätöksiä. Päätutkimuskysymys on ”Mitkä tekijät vaikuttavat digitaalisen markkinoinnin myyntiin?”. Tavoitteen ja tutkimusongelman kautta pääteemaksi tuli miten kehittää B2B-myyntiä digitaalisessa markkinoinnissa.
Opinnäytetyön teoriaviitekehys käsittelee opinnäytetyön kahta pääteemaa. Mitä oikein on digitaalinen markkinointi ja kuinka myydä digitaalista mainontaa B2B maailmassa. Millaista on asiakaskäyttäytyminen B2B puolella ja miten täällä tehdään ostopäätökset. Osiossa keskitytään vahvasti asiakasymmärtämisen syventämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli tilastollisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin Google Forms -kyselyä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurin osa yrityksistä, jotka vastasivat, olivat valmiina kasvuun. Toinen tutkimuksen tulos oli, että suurin osa yrityksistä halusi tehdä yhteistyössä digitaalista markkinointia digitaalisen markkinointi kumppanin kanssa. Johtopäätös tuloksista muodostui, että yrityksiä kannattaa lähestyä yhteistyökulmalla ja tarjota ammattitaitoista apua. Toimeksiantoyrityksen kannattaa kehittää myynnissä lähestymiskulmaansa näiden löydösten avulla.
Opinnäytetyö on aloitettu 2021 syksyllä. Tämän suunnittelu aloitettiin elokuussa 2021 ja itse tekeminen aloitettiin syyskuussa. Ensiksi keskityttiin tutkimuksen suunnitteluun ja teoriapohjan luomiseen. Tämän jälkeen työssä pääpainot kuuluivat tutkimuksen toteuttamisen ja kyselystä saatujen tulosten tutkimiseen. Tämän jälkeen opinnäytetyölle tuli lyhyt tauko ja työn viimeistely tehtiin syksyllä 2022.
Opinnäytetyö tutkimuksen tavoitteena on antaa toimeksiantajalle Kubla Oy:lle kehitysideoita myyntinsä kehittämiseen. Tutkimus on tehty toimeksiantoyrityksen ”unelma-asiakkaille”, eli yrityksille, jotka tekevät digitaalista markkinointia ja joilla on yli miljoonan euron liikevaihto.
Tutkimuksen tavoite on selvittää, miten Kubla Oy:n potentiaaliset asiakkaat tekevät digimarkkinointiin liittyviä ostopäätöksiä. Päätutkimuskysymys on ”Mitkä tekijät vaikuttavat digitaalisen markkinoinnin myyntiin?”. Tavoitteen ja tutkimusongelman kautta pääteemaksi tuli miten kehittää B2B-myyntiä digitaalisessa markkinoinnissa.
Opinnäytetyön teoriaviitekehys käsittelee opinnäytetyön kahta pääteemaa. Mitä oikein on digitaalinen markkinointi ja kuinka myydä digitaalista mainontaa B2B maailmassa. Millaista on asiakaskäyttäytyminen B2B puolella ja miten täällä tehdään ostopäätökset. Osiossa keskitytään vahvasti asiakasymmärtämisen syventämiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli tilastollisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin Google Forms -kyselyä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että suurin osa yrityksistä, jotka vastasivat, olivat valmiina kasvuun. Toinen tutkimuksen tulos oli, että suurin osa yrityksistä halusi tehdä yhteistyössä digitaalista markkinointia digitaalisen markkinointi kumppanin kanssa. Johtopäätös tuloksista muodostui, että yrityksiä kannattaa lähestyä yhteistyökulmalla ja tarjota ammattitaitoista apua. Toimeksiantoyrityksen kannattaa kehittää myynnissä lähestymiskulmaansa näiden löydösten avulla.
Opinnäytetyö on aloitettu 2021 syksyllä. Tämän suunnittelu aloitettiin elokuussa 2021 ja itse tekeminen aloitettiin syyskuussa. Ensiksi keskityttiin tutkimuksen suunnitteluun ja teoriapohjan luomiseen. Tämän jälkeen työssä pääpainot kuuluivat tutkimuksen toteuttamisen ja kyselystä saatujen tulosten tutkimiseen. Tämän jälkeen opinnäytetyölle tuli lyhyt tauko ja työn viimeistely tehtiin syksyllä 2022.