Pelikokemusta tehostava tasosuunnittelu : ympäristöt peleissä ja niissä piilevä potentiaali
Salonen, Elias (2022)
Salonen, Elias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esitellä keinoja, joilla videopelien ympäristö voidaan suunnitella toimimaan paremmin yhteen pelin tavoitteiden kanssa.
Alussa määritellään pelihahmon ja pelikameran rooli kolmannen persoonan pelin näkökulmasta. Tämän jälkeen esitetään väitteitä, jotka kannustavat minimaaliseen ja ympäristölähtöiseen peliopastuksen suunnitteluun. Myöhemmin kerrotaan keinoja, joilla peliympäristö voidaan suunnitella ohjaamaan pelaajaa näkymättömästi ja miten ympäristö voi auttaa pelin jaksottamisessa. Teoriaosuuden viimeisessä luvusta esitellään myös keinoja ehostaa tarinankerrontaa ympäristön avulla.
Tämän opinnäytetyön käytännön osuutena esitellään tekijän useamman vuoden työkokemusta Työterveyslaitoksella virtuaalitodellisuussovelluksen parissa. Lopuksi kerrotaan myös, miten tämän opinnäytetyön teoriaa on sovellettu Työterveyslaitoksen Virtuario-tuotteessa.
Alussa määritellään pelihahmon ja pelikameran rooli kolmannen persoonan pelin näkökulmasta. Tämän jälkeen esitetään väitteitä, jotka kannustavat minimaaliseen ja ympäristölähtöiseen peliopastuksen suunnitteluun. Myöhemmin kerrotaan keinoja, joilla peliympäristö voidaan suunnitella ohjaamaan pelaajaa näkymättömästi ja miten ympäristö voi auttaa pelin jaksottamisessa. Teoriaosuuden viimeisessä luvusta esitellään myös keinoja ehostaa tarinankerrontaa ympäristön avulla.
Tämän opinnäytetyön käytännön osuutena esitellään tekijän useamman vuoden työkokemusta Työterveyslaitoksella virtuaalitodellisuussovelluksen parissa. Lopuksi kerrotaan myös, miten tämän opinnäytetyön teoriaa on sovellettu Työterveyslaitoksen Virtuario-tuotteessa.
