Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Ongelmanhallinnan kehittäminen FMS-järjestelmien ohjelmistovikatilanteissa

Kivistö, Nino (2022)

Avaa tiedosto
Kivisto_Nino.pdf (654.8Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kivistö, Nino
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727039
Tiivistelmä
Metalliteollisuudessa käytettävien joustavien valmistusjärjestelmien suurimpana etuna on tuotannon tehokkuuden kasvattaminen automatisoimalla aikaa vieviä työvaiheita ja mahdollistamalla miehittämätön tuotanto. Järjestelmien tulee pystyä reagoimaan nopeasti tuotannossa tapahtuviin muutoksiin, kuten tilausten muuttumiseen tai materiaalin saatavuuteen. Koska järjestelmällä on paljon tehtäviä ja vaatimuksia, vaatii sen toteuttaminen monipuolisia ohjelmallisia ratkaisuja järjestelmän eri osa-alueilla. Pitkälle kehittyneen rakenteensa vuoksi järjestelmissä esiintyvien ohjelmistovikojen selvittäminen on usein työlästä ja aikaa vievää.

Fastems Oy Ab tarjoaa kaikkiin toimittamiinsa järjestelmiin teknisen tuen palveluita vikatilanteiden selvittämiseksi ilman huoltokäyntejä. Tätä varten Fastemsilla on teknisen tuen osasto, mutta monimutkaisimpien ohjelmistovikojen selvittämisessä myös ohjelmistokehityksen eri osa-alueiden työntekijät ovat usein hyvin tärkeässä roolissa.

Tässä opinnäytetyössä selvitettiin teknisen tuen ja ohjelmistokehityksen yhteistyössä esiintyviä ongelmia analysoimalla aiemmilta työdokumentaatioilta kerättyä dataa ja keskustelemalla työntekijöiden omista kokemuksista. Esiin nousseiden ongelmien juurisyitä selvitettiin ja niihin etsittiin ratkaisuja. Lisäksi tutkittiin ohjelmistovikojen aiheuttamia kustannuksia järjestelmän käyttäjän ja toimittajan näkökulmasta.

Tulokseksi muodostui kartoitus ohjelmistovikojen aiheuttamista kustannuksista ja siitä, minkä tyyppisiä ongelmia teknisen tuen ja ohjelmistokehityksen välisessä yhteistyössä esiintyy. Näihin työn aikana tunnistettuihin ongelmiin kehitettiin ratkaisuja ja mahdollisia ratkaisuehdotuksia yhdessä eri osastojen työntekijöiden kanssa. Työssä pohdittiin myös mahdollisia kehitysideoita, jotka tekisivät tässä työssä tutkittujen asioiden kartoittamisesta helpompaa tulevaisuudessa, mikä helpottaisi aikanaan myös tässä työssä kehitettyjen ratkaisujen onnistumisen arviointia. Tuloksia pyritään hyödyntämään laajemmin tulevaisuudessa osastojen välisten toimintatapojen tehostamisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste