Matkailun trendit suomalaisen kuluttajan näkökulmasta ja niiden vaikutus Aurinkomatkojen tuotteeseen tulevaisuudessa
Ekilä, Jenni (2022)
Ekilä, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827255
Tiivistelmä
Trendi kuvaa nähtävissä olevaa muutosta, joka tapahtuu pitkän ajanjakson kuluessa. Trendiä kuvataan usein suuntana, virtauksena tai muutoksen kaavana, joka on suhteellisen helposti jäljitettävissä ja ennakoitavissa. Trendi on riippuvainen ajasta ja se kertoo, mihin suuntaan tarkasteltava ilmiö on muuttumassa sitä tarkasteltavalla hetkellä. Trendit vaikuttavat muun muassa valintoihin ja arvostuksiin, ja näin ollen ohjaavat päätöksentekoa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan matkailun trendejä ja tutkitaan, minkälainen vaikutus niillä on matkanjärjestäjän palveluita käyttävien kuluttajien odotuksiin sekä käyttäytymiseen matkaillessa. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, minkälaisia vaikutuksia matkailun trendeillä voisi olla Aurinkomatkojen tuotteeseen vuoteen 2025 mennessä. Tutkimukselle on asetettu alatavoitteeksi selvittää, mitä asioita erilaiset matkailijat toivovat matkanjärjestäjän matkalta, mitä erilaisia elementtejä matkapaketeista on tunnistettavissa ja miten trendit vaikuttavat niihin sekä mitkä ovat eri ikäryhmille oleellisia ja merkittäviä elementtejä matkustaessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa määritellään keskeisiä ennakoinnin käsitteitä, kuten heikot signaalit, trendit ja megatrendit. Tietoperustassa esitellään globaalit megatrendit sekä niistä vaikutteita saaneet matkailun trendit. Lisäksi tarkastellaan kuluttajatrendejä ja kuvataan tulevaisuuden matkailijatrendejä. Tutkimus tehdään toimeksiantona Aurinkomatkoille, joka esitellään tarkemmin tietoperustassa.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, sillä tavoitteena oli kerätä vastauksia mahdollisimman suurelta joukolta ja vertailla vastauksia lukujen avulla. Trendien vaikutuksia kuluttajien odotuksiin ja käyttäytymiseen matkaillessa kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla, jonka linkki julkaistiin Aurinkomatkojen Facebookissa marraskuussa 2022. Kysely keräsi yhteensä 567 vastausta. Tutkimuksen tulokset on havainnollistettu kaavioiden avulla.
Tutkimustuloksiin perustuen johtopäätöksenä on, että vastuullisuus matkaillessa kiinnostaa yhä useampia matkailijoita ja vastuullisia valintoja odotetaan myös matkanjärjestäjältä. Vaikka vastuullisuus käsitteenä on tuttu, toivoo moni kuitenkin konkreettisia esimerkkejä siitä, miten vastuullista matkailua voisi edistää omilla valinnoillaan. Hyvinvointimatkailu koetaan mielenkiintoisena trendinä ja hyvinvointiin liittyvillä ohjatuilla aktiviteeteilla riittää kysyntää. Hitaan matkailun trendin mukaisesti yhdellä matkalla halutaan nähdä ja kokea enemmän, ja kiinnostus monipuolisia yhdistelmämatkoja kohtaan kasvaa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan matkailun trendejä ja tutkitaan, minkälainen vaikutus niillä on matkanjärjestäjän palveluita käyttävien kuluttajien odotuksiin sekä käyttäytymiseen matkaillessa. Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, minkälaisia vaikutuksia matkailun trendeillä voisi olla Aurinkomatkojen tuotteeseen vuoteen 2025 mennessä. Tutkimukselle on asetettu alatavoitteeksi selvittää, mitä asioita erilaiset matkailijat toivovat matkanjärjestäjän matkalta, mitä erilaisia elementtejä matkapaketeista on tunnistettavissa ja miten trendit vaikuttavat niihin sekä mitkä ovat eri ikäryhmille oleellisia ja merkittäviä elementtejä matkustaessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa määritellään keskeisiä ennakoinnin käsitteitä, kuten heikot signaalit, trendit ja megatrendit. Tietoperustassa esitellään globaalit megatrendit sekä niistä vaikutteita saaneet matkailun trendit. Lisäksi tarkastellaan kuluttajatrendejä ja kuvataan tulevaisuuden matkailijatrendejä. Tutkimus tehdään toimeksiantona Aurinkomatkoille, joka esitellään tarkemmin tietoperustassa.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, sillä tavoitteena oli kerätä vastauksia mahdollisimman suurelta joukolta ja vertailla vastauksia lukujen avulla. Trendien vaikutuksia kuluttajien odotuksiin ja käyttäytymiseen matkaillessa kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla, jonka linkki julkaistiin Aurinkomatkojen Facebookissa marraskuussa 2022. Kysely keräsi yhteensä 567 vastausta. Tutkimuksen tulokset on havainnollistettu kaavioiden avulla.
Tutkimustuloksiin perustuen johtopäätöksenä on, että vastuullisuus matkaillessa kiinnostaa yhä useampia matkailijoita ja vastuullisia valintoja odotetaan myös matkanjärjestäjältä. Vaikka vastuullisuus käsitteenä on tuttu, toivoo moni kuitenkin konkreettisia esimerkkejä siitä, miten vastuullista matkailua voisi edistää omilla valinnoillaan. Hyvinvointimatkailu koetaan mielenkiintoisena trendinä ja hyvinvointiin liittyvillä ohjatuilla aktiviteeteilla riittää kysyntää. Hitaan matkailun trendin mukaisesti yhdellä matkalla halutaan nähdä ja kokea enemmän, ja kiinnostus monipuolisia yhdistelmämatkoja kohtaan kasvaa.