Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Positiivisen pedagogiikan vaikutukset 1.-3. luokkalaisten motivaatioon sisäliikunnassa

Hujanen, Justiina; Lampela, Ilona (2022)

 
Avaa tiedosto
Hujanen_Justiina_Lampela_Ilona.pdf (463.2Kt)
Lataukset: 


Hujanen, Justiina
Lampela, Ilona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726910
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tuoda tietoa positiivisen pedagogiikan hyödyntämisestä liikunnanopetuksessa. Lisäksi tavoitteena oli saada tietoa positiivisen pedagogiikan merkityksestä liikuntamotivaatioon. Tarkoituksena on tuottaa toimeksiantajalle ja opettajille tietoa positiivisen pedagogiikan hyödyistä sekä lisätä yleistä tietämystä sen periaatteista, jotta sen hyödyntäminen helpottuisi myös yksittäisten opettajien keskuudessa.

Tutkimusongelmamme oli selvittää jo olemassa olevaa tietoa positiivisesta pedagogiikasta, sekä kartoittaa, miten sitä jo hyödynnetään koululiikunnassa. Työn tarkoituksena oli tuottaa tietoa positiivisen pedagogiikan hyödyistä, sekä sen vaikutuksista oppilaan motivaation syntymiseksi ja tukemiseksi liikunnanopetuk-sessa.

Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä, joka kerättiin Webrobol- sovelluksella. Lisäksi toteutimme haastatteluja, joita hyödynsimme suullisina lähteinä kirjallisuuskatsauksen tukena. Kirjallisuutta hyödynnettiin positiivisesta pedagogiikasta, positiivisesta psykologiasta, liikuntapedagogiikasta sekä opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja.

Tulokseksi saimme, että positiivista vahvistamista voi hyödyntää kaikissa tilanteissa, myös vaikeissa. Vastauksien perusteella jäi epäselväksi, voiko positiivista pedagogiikkaa aina hyödyntää haastavissa tilanteissa ja toimiiko se jokaisen oppilaan kohdalla. Motivaatioilmastoa voidaan tukea positiivisella pedagogiikalla muun muassa kehumalla, kannustamalla ja positiivisen palautteen avulla. Merkittävänä tuloksena oli myös se, että positiivinen pedagogiikka on hyvin paljon opettajan omasta asenteesta, hyvinvoinnista ja motivaatiosta myös kiinni.

Johtopäätöksenä positiivisen pedagogiikan avulla voidaan siis luoda hyviä kokemuksia, sekä onnistumisia liikuntatunneilla, joiden avulla saadaan luotua posi-tiivinen liikuntamotivaatio sekä positiivinen suhde liikuntaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste