Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Metsänomistajan aktivointi taimikon varhaishoitoon: taimikonhoitokampanja

Kosamo, Mari (2022)

 
Avaa tiedosto
Kosamo_Mari.pdf (1.441Mt)
Lataukset: 


Kosamo, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727064
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni halusin tutkia metsänomistajarakennetta, heidän tavoitteitaan ja asenteita taimikonhoitoon. Tavoitteena oli löytää keinoja, kuinka motivoida metsänomistajia taimikonhoitoon informoimalla heitä erilaisilla viestintä-materiaaleilla. Viestintämateriaalin tarkoituksena on madaltaa metsänomistajan kynnystä ottaa yhteyttä metsäasiantuntijaan taimikonhoitoon liittyvissä asioissa.

Tietoa metsänomistajarakenteesta, heidän tavoitteistansa ja asenteesta taimikonhoitoon löytyi metsänomistaja 2020-tutkimuksesta. Taimikonhoidosta on tietoa runsaasti eri lähteissä.

Toimeksiantajan toivomusten mukaan luotiin esite taimikonhoidosta ja sen tärkeydestä. Tein esitteestä sekä painetun että virtuaalisen version. Näiden lisäksi tein TikTok-videoita taimikonhoidosta. Syksyllä 2022 toteutin taimikonhoitokam-panjan, jossa esite lähetettiin valituille metsänomistajille. Osalle painetun esit-teen saaneista soitin kartoittaakseni miten he saavat tehtyä taimikonhoidon. Viestintämateriaalin tarkoituksena oli aktivoida metsänomistajat ryhtymään tai-mikonhoitotöihin.

Opinnäytetyön tuloksena olen luonut materiaalia, jota voidaan käyttää myö-hemmin muiden kampanjoiden luomiseen. Luotu materiaali on myös lisännyt Kiramon näkyvyyttä eri kanavien kautta. Viestinnän myötä uskon joidenkin met-sänomistajien saaneen tietoa taimikonhoidosta ja sen tärkeydestä helposti ym-märrettävällä tavalla. Taimikonhoitokampanjan tuloksena yksi metsänomistaja otti yhteyttä meihin ja saimme tehtyä kaksi taimikonhoito sopimusta.
Metsänomistajat ovat päätöksentekotavaltaan pääsääntöisesti puntaroijia. He eivät tee päätöksiä nopeasti. Tämän vuoksi viestintä on tärkeää, jotta heillä olisi tietoa taimikonhoidosta miettiessään vaihtoehtoja ja tehdessään päätöstä. Erilaiset materiaalit ja viestinnän tulee olla helposti ymmärrettävää ja selkeää. Se että metsänomistajalla on perustietoa asioista voi osaltaan madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä metsäasiantuntijaan. Metsänomistaja 2020 -tutkimuksessa kävi ilmi, että metsänomistajista suurin osa haluaa itse olla yhteydessä metsäasian-tuntijaa, kun he haluavat tietoa tai ovat valmiita tekemään metsänhoitotöitä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste