Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia Hyvinvointipysäkillä suoritetusta harjoittelusta
Parkkisenniemi, Jenna; Sainmaa, Saana (2022)
Parkkisenniemi, Jenna
Sainmaa, Saana
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lapin ammattikorkeakoulun Hyvinvointipysäkillä käytännön harjoittelun suorittaneiden hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia Hyvinvointipysäkistä oppimisympäristönä ja harjoittelupaikkana. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Hyvinvointipysäkin toimintaa oppimisympäristönä ja harjoittelupaikkana opiskelijoilta saadun palautteen pohjalta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena.
Tietoperustassa perehdytään Lapin AMK:n Hyvinvointipysäkin toimintaan, käytännön harjoittelun merkitykseen sairaanhoitajan ammatilliselle kehitykselle, sekä käytännön harjoittelussa oppimiseen vaikuttaviin tekijöihin. Opinnäytetyön aineisto koostui viidestä Hyvinvointipysäkillä harjoittelun suorittaneen hoitoalan opiskelijan teemahaastattelusta, jotka analysointiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kokemukset Hyvinvointipysäkistä oppimisympäristönä liittyivät hyvään ilmapiiriin, toimivaan opiskelijoiden väliseen yhteistyöhön, oppimisympäristön autenttisuuteen ja monipuolisuuteen. Kokemukset Hyvinvointipysäkistä harjoittelupaikkana liittyivät ohjaukseen, perehdytykseen, opiskelijoiden väliseen yhteistyöhön, palautteen saamiseen ja vastuun saamiseen, sekä ennakkoluuloihin. Ohjaus ja perehdytys oli joidenkin vastaajien mielestä ollut puutteellista. Opiskelijoiden välinen yhteistyö koettiin haastateltavien mielestä toimivaksi ja vastuuta harjoittelupaikan tehtävistä oli saatu riittävästi.
Oppimisympäristöön liittyvänä kehittämiskohteena nousi esiin oppimisympäristön monipuolisuuden lisääminen. Harjoittelupaikkaa koskevat kehittämiskohteet liittyivät ohjauksen ja perehdytyksen kehittämiseen, harjoittelun aloituksen yhtenäistämiseen, opettajan läsnäolon määrään, harjoittelupaikan sopivuuteen, sekä harjoittelussa olevien opiskelijoiden määrän rajoittamiseen.
Tietoperustassa perehdytään Lapin AMK:n Hyvinvointipysäkin toimintaan, käytännön harjoittelun merkitykseen sairaanhoitajan ammatilliselle kehitykselle, sekä käytännön harjoittelussa oppimiseen vaikuttaviin tekijöihin. Opinnäytetyön aineisto koostui viidestä Hyvinvointipysäkillä harjoittelun suorittaneen hoitoalan opiskelijan teemahaastattelusta, jotka analysointiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Kokemukset Hyvinvointipysäkistä oppimisympäristönä liittyivät hyvään ilmapiiriin, toimivaan opiskelijoiden väliseen yhteistyöhön, oppimisympäristön autenttisuuteen ja monipuolisuuteen. Kokemukset Hyvinvointipysäkistä harjoittelupaikkana liittyivät ohjaukseen, perehdytykseen, opiskelijoiden väliseen yhteistyöhön, palautteen saamiseen ja vastuun saamiseen, sekä ennakkoluuloihin. Ohjaus ja perehdytys oli joidenkin vastaajien mielestä ollut puutteellista. Opiskelijoiden välinen yhteistyö koettiin haastateltavien mielestä toimivaksi ja vastuuta harjoittelupaikan tehtävistä oli saatu riittävästi.
Oppimisympäristöön liittyvänä kehittämiskohteena nousi esiin oppimisympäristön monipuolisuuden lisääminen. Harjoittelupaikkaa koskevat kehittämiskohteet liittyivät ohjauksen ja perehdytyksen kehittämiseen, harjoittelun aloituksen yhtenäistämiseen, opettajan läsnäolon määrään, harjoittelupaikan sopivuuteen, sekä harjoittelussa olevien opiskelijoiden määrän rajoittamiseen.