Gladiaattori-pelin pilotti
Koukkari, Joona (2022)
Koukkari, Joona
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827408
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on UnityEnginellä tehty roguelike-tietokonepelin pilotti nimeltään Gladiaattori. Opinnäytetyön tavoitteena oli opetella UnityEnginen käyttöä pelin teossa ja käyttää opittuja taitoja pelin kehittämiseen.
Työssä käytiin läpi mitä roguelike tarkoittaa, sen historiaa ja mitä tunnettuja roguelike-pelejä on olemassa. Tämän kaiken lisäksi kerrottiin, mitä ominaisuuksia pelin tekemiseen tarvitaan, kuten grafiikkaa, teemoja, karttoja, mekaniikoita, sekä mitä vaihteita pelin tekoon kuuluu, kuten ideointivaihe, suunnitteluvaihe, toteutusvaihe eli ohjelmointivaihe ja testausvaihe. Opinnäytetyössä kerrottiin, mitä apua Unity Engine tarjoaa ohjelmoinnissa tuleviin ongelmiin ja haastaviin tilanteisiin. Tähän kuuluvat Unity Asset Store ja UnityEnginen visuaalisuus ja sen ohjeet.
Suurimpina haasteina oli pelin toteutus yksilötyönä ja lyhyessä ajassa. Tästä syystä peli oli toteutettu pilottina, eikä kokonaisena pelinä ja se ei täyttänyt kaikkia kokonaisen pelin vaatimuksia. Kokonaisen peli yleensä tehdään tiimeissä ja aikaa käytetään pelin kehittämiseen useampi vuosi.
Gladiaattori-pelin pilotti on tehty ja suunniteltu yksinkertaiseksi ja helposti jatkokehitettäväksi. Tästä syystä ajan, kiinnostuksen ja resurssien salliessa sitä tullaan jatkokehittämään eteenpäin tulevaisuudessa. Opinnäytetyön Gladiaattori- pelin pilotti toimii myös työelämässä ohjelmoinnin osaamisen näytteenä ja tuo lisäarvoa työtä hakiessa. Tästä syytä sen kehittäminen on hyödyllistä.
Työssä käytiin läpi mitä roguelike tarkoittaa, sen historiaa ja mitä tunnettuja roguelike-pelejä on olemassa. Tämän kaiken lisäksi kerrottiin, mitä ominaisuuksia pelin tekemiseen tarvitaan, kuten grafiikkaa, teemoja, karttoja, mekaniikoita, sekä mitä vaihteita pelin tekoon kuuluu, kuten ideointivaihe, suunnitteluvaihe, toteutusvaihe eli ohjelmointivaihe ja testausvaihe. Opinnäytetyössä kerrottiin, mitä apua Unity Engine tarjoaa ohjelmoinnissa tuleviin ongelmiin ja haastaviin tilanteisiin. Tähän kuuluvat Unity Asset Store ja UnityEnginen visuaalisuus ja sen ohjeet.
Suurimpina haasteina oli pelin toteutus yksilötyönä ja lyhyessä ajassa. Tästä syystä peli oli toteutettu pilottina, eikä kokonaisena pelinä ja se ei täyttänyt kaikkia kokonaisen pelin vaatimuksia. Kokonaisen peli yleensä tehdään tiimeissä ja aikaa käytetään pelin kehittämiseen useampi vuosi.
Gladiaattori-pelin pilotti on tehty ja suunniteltu yksinkertaiseksi ja helposti jatkokehitettäväksi. Tästä syystä ajan, kiinnostuksen ja resurssien salliessa sitä tullaan jatkokehittämään eteenpäin tulevaisuudessa. Opinnäytetyön Gladiaattori- pelin pilotti toimii myös työelämässä ohjelmoinnin osaamisen näytteenä ja tuo lisäarvoa työtä hakiessa. Tästä syytä sen kehittäminen on hyödyllistä.