Kyselytutkimus Kempeleen Kirille yleisömäärän kasvattamiseksi
Keski-Petäjä, Markus; Molander, Niko (2022)
Keski-Petäjä, Markus
Molander, Niko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827417
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä miesten superpesiksessä pelaavan Kempeleen Kirin edustusjoukkueen ottelutapahtumaa ja näkyvyyttä koskeva kyselylomake. Kyselylomake julkaistiin Kempeleen Kirin sosiaalisen median kanavoilla Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä, joissa seuraajien ja kannattajien oli mahdollista käydä siihen vastaamassa. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena Google Forms -työkalun avulla ja vastausten analysoinnissa apuna oli Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelma.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Kempeleen Kirin miesten edustusjoukkueen ottelutapahtumia sekä sosiaalisen median sisältöä ja brändiä sellaiseksi, että saadaan kasvatettua kiinnostavuutta ja näkyvyyttä entistä enemmän. Ottelutapahtumien ja sosiaalisen median sisällön kehittymisen myötä olisi mahdollista saada lajin ja seuran piiriin uusia katsojia ja tekijöitä. Vastaavanlaisia asiakastyy-tyväisyystutkimuksia on tehty viime vuosina muutamia eri lajien piireissä, jotka ovat tähdänneet juuri ottelutapahtumien kehittämiseen.
Kyselylomakkeeseen vastanneita kertyi 268 kappaletta. Tuloksista selvisi muun muassa, että Kempeleen Kirin miesten edustusjoukkueen ottelutapahtuman palveluihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Vastaajien kiinnostusta lähteä ottelutapahtumiin lisäisi esimerkiksi teemapäivät, pelaajatapaamiset tai, jos ottelutapahtuman yhteydessä olisi artisti tai bändi esiintymässä. Sosiaalisen median sisältöön toivottiin eniten otteluiden huippuhetkiä, pelaajahaastatteluja ja pelaajien ’’My Day’’ -tyyppisiä pätkiä.
Toimeksiantajana opinnäytetyöllemme toimi Kempeleen Kiri Ry.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Kempeleen Kirin miesten edustusjoukkueen ottelutapahtumia sekä sosiaalisen median sisältöä ja brändiä sellaiseksi, että saadaan kasvatettua kiinnostavuutta ja näkyvyyttä entistä enemmän. Ottelutapahtumien ja sosiaalisen median sisällön kehittymisen myötä olisi mahdollista saada lajin ja seuran piiriin uusia katsojia ja tekijöitä. Vastaavanlaisia asiakastyy-tyväisyystutkimuksia on tehty viime vuosina muutamia eri lajien piireissä, jotka ovat tähdänneet juuri ottelutapahtumien kehittämiseen.
Kyselylomakkeeseen vastanneita kertyi 268 kappaletta. Tuloksista selvisi muun muassa, että Kempeleen Kirin miesten edustusjoukkueen ottelutapahtuman palveluihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Vastaajien kiinnostusta lähteä ottelutapahtumiin lisäisi esimerkiksi teemapäivät, pelaajatapaamiset tai, jos ottelutapahtuman yhteydessä olisi artisti tai bändi esiintymässä. Sosiaalisen median sisältöön toivottiin eniten otteluiden huippuhetkiä, pelaajahaastatteluja ja pelaajien ’’My Day’’ -tyyppisiä pätkiä.
Toimeksiantajana opinnäytetyöllemme toimi Kempeleen Kiri Ry.