Tavoitteita tukevan johtamisen mallin kehittäminen
Wikström, Petra (2022)
Wikström, Petra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827395
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on ollut kehittää operatiivisen ravintolaliiketoiminnan johtamisen malli Sokotel Oy:lle, joka tukee S-ryhmän ravitsemiskaupan kilpailustrategian toteutumisesta. Tavoitetta lähestyttiin tutkimalla muutos- ja pysyvyystarpeita strategian toimeenpanossa, organisoitumisessa ja operatiivisen ravintolaliiketoiminnan nykyisessä johtamisen mallissa Sokotel Oy:ssä.
Koronapandemia aiheutti hotelli- ja ravintola-alalle merkittävän romahduksen, jonka seurauksena toimialalla on jouduttu viimeisten vuosien aikana toteuttamaan erilaisia sopeuttamistoimia. Koronarajoitusten päättyessä toimialan liiketoiminta on lähtenyt elpymään, mutta työvoimapula asettaa esteitä kannattavalle kasvulle. Lisäksi toimialan imago on kärsinyt kolhuja koronapandemiassa ja vaatii toimenpiteitä houkutellakseen uusia työntekijöitä alalle. Hotelli- ja ravintola-alan toimintaympäristö on nyt koronapandemian jälkeisessä maailmassa hyvin erilainen, joka edellyttää myös johtamiseen muutoksia.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja lähestymistapana toimintatutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin fokusryhmäkeskustelua ja puolistrukturoitua haastattelua. Tietoperustaa on tutkittu noin vuoden ajan ja varsinainen tutkimusprosessi toteutettiin kevään ja kesän aikana 2022.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme keskeistä johtopäätöstä ja kehitysehdotusta. Strategia tulee ymmärryttää niin, että strategian kyvykkyydet ja kompetenssit on kuvattu toimintana ja käyttäytymisenä jokaisella organisaation tasolla. Operatiivisissa tiimeissä olevat voimavarat eli potentiaali tulee saada yhteisön tavoitteen mukaiseen käyttöön valmentavalla johtajuudella. Operatiivisten tiimien johtamisessa sovelletaan valmentavan tiimin johtamisen Maamerkki-keskusteluja. Yhteisöohjautuvuutta ja toiminnallisia tiimejä lisätään, jotka tukevat yhteisen tavoitteen saavuttamista.
Tutkimus toteutettiin Sokotel Oy:n operatiiviselle ravintolaliiketoiminnalle. Tulosten hyödyntäminen edellyttää erillisen toimeenpano- ja pilotointisuunnitelman, jos kehitysehdotukset viedään osaksi Sokotel Oy:n operatiiviseen ravintolaliiketoiminnan johtamisen arkea.
Koronapandemia aiheutti hotelli- ja ravintola-alalle merkittävän romahduksen, jonka seurauksena toimialalla on jouduttu viimeisten vuosien aikana toteuttamaan erilaisia sopeuttamistoimia. Koronarajoitusten päättyessä toimialan liiketoiminta on lähtenyt elpymään, mutta työvoimapula asettaa esteitä kannattavalle kasvulle. Lisäksi toimialan imago on kärsinyt kolhuja koronapandemiassa ja vaatii toimenpiteitä houkutellakseen uusia työntekijöitä alalle. Hotelli- ja ravintola-alan toimintaympäristö on nyt koronapandemian jälkeisessä maailmassa hyvin erilainen, joka edellyttää myös johtamiseen muutoksia.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja lähestymistapana toimintatutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin fokusryhmäkeskustelua ja puolistrukturoitua haastattelua. Tietoperustaa on tutkittu noin vuoden ajan ja varsinainen tutkimusprosessi toteutettiin kevään ja kesän aikana 2022.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme keskeistä johtopäätöstä ja kehitysehdotusta. Strategia tulee ymmärryttää niin, että strategian kyvykkyydet ja kompetenssit on kuvattu toimintana ja käyttäytymisenä jokaisella organisaation tasolla. Operatiivisissa tiimeissä olevat voimavarat eli potentiaali tulee saada yhteisön tavoitteen mukaiseen käyttöön valmentavalla johtajuudella. Operatiivisten tiimien johtamisessa sovelletaan valmentavan tiimin johtamisen Maamerkki-keskusteluja. Yhteisöohjautuvuutta ja toiminnallisia tiimejä lisätään, jotka tukevat yhteisen tavoitteen saavuttamista.
Tutkimus toteutettiin Sokotel Oy:n operatiiviselle ravintolaliiketoiminnalle. Tulosten hyödyntäminen edellyttää erillisen toimeenpano- ja pilotointisuunnitelman, jos kehitysehdotukset viedään osaksi Sokotel Oy:n operatiiviseen ravintolaliiketoiminnan johtamisen arkea.