Työsuojeluvaltuutetun perehdytyksen kehittäminen Koulutuskuntayhtymä Tavastiassa
Löfqvist, Tiia (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927555
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty Koulutuskuntayhtymä Tavastian turvallisuusorganisaation kehittämiseksi työsuojelutoiminnan ja työsuojeluvaltuutetun toimenkuvan kartoittamiseksi, kehittämiseksi ja standardoimiseksi. Kehittämistyön tuloksia on tarkoitus käyttää tehtävään perehdyttämisen parantamiseen uuden henkilön astuessa tehtävään.
Tutkimuksen ensisijaisena kohteena oli, mitä tehtäviä ja vastuita kuuluu työsuojeluvaltuutetun tehtävään ja miten perehdytystä tulisi kehittää. Tutkimus on toteutettu laadullisena työntutkimuksena. Tutkimuksessa on käytetty tutkimusongelman laajuuden kartoittamiseen ja mahdollisten parannusehdotusten selvittämiseen kyselytutkimusta. Lisätiedon hankintaan on käytetty analyyttistä autoetnografiaa, eli osallistuvaa havainnointia. Kyselytutkimuksen ja havainnoinnin avulla haluttiin kartoittaa työsuojelutoiminnan nykytilaa ja siten analysoida kriittisimmät kehittämiskohteet. Kehittämistyön tuloksena oli tarkoituksena löytää vastauksia kysymyksiin, miten työsuojeluvaltuutetun työnkuvaa ja perehdyttämistä voidaan kehittää ja miten työsuojelusorganisaation toimintaa voitaisiin kehittää.
Tutkimustuloksien analysoinnissa ilmeni, että työtehtävien osaaminen heijastuu työturvallisuuden lisäksi työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Kehittämissuunnitelman tuloksien mukaisilla toimenpiteillä ja perehdytyksen dokumentoinnilla voidaan varmistaa perehdytyksen suorittaminen, sen laatu ja ajantasaisuus. Työsuojelun parissa toimivat henkilöt ovat avainasemassa näyttämässä esimerkkiä organisaation muulle henkilöstölle siten, että jokainen työsuojelutoimija toimii omien oppiensa mukaisesti. Hyvän perehdytyksen tunnistaa siitä, että se läpäisee käytännön tasolla koko organisaation.
Tutkimuksen ensisijaisena kohteena oli, mitä tehtäviä ja vastuita kuuluu työsuojeluvaltuutetun tehtävään ja miten perehdytystä tulisi kehittää. Tutkimus on toteutettu laadullisena työntutkimuksena. Tutkimuksessa on käytetty tutkimusongelman laajuuden kartoittamiseen ja mahdollisten parannusehdotusten selvittämiseen kyselytutkimusta. Lisätiedon hankintaan on käytetty analyyttistä autoetnografiaa, eli osallistuvaa havainnointia. Kyselytutkimuksen ja havainnoinnin avulla haluttiin kartoittaa työsuojelutoiminnan nykytilaa ja siten analysoida kriittisimmät kehittämiskohteet. Kehittämistyön tuloksena oli tarkoituksena löytää vastauksia kysymyksiin, miten työsuojeluvaltuutetun työnkuvaa ja perehdyttämistä voidaan kehittää ja miten työsuojelusorganisaation toimintaa voitaisiin kehittää.
Tutkimustuloksien analysoinnissa ilmeni, että työtehtävien osaaminen heijastuu työturvallisuuden lisäksi työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Kehittämissuunnitelman tuloksien mukaisilla toimenpiteillä ja perehdytyksen dokumentoinnilla voidaan varmistaa perehdytyksen suorittaminen, sen laatu ja ajantasaisuus. Työsuojelun parissa toimivat henkilöt ovat avainasemassa näyttämässä esimerkkiä organisaation muulle henkilöstölle siten, että jokainen työsuojelutoimija toimii omien oppiensa mukaisesti. Hyvän perehdytyksen tunnistaa siitä, että se läpäisee käytännön tasolla koko organisaation.