Röntgenhoitajaopiskelijan perehdytysopas: kehittämistyö Kainuun keskussairaalan kuvantamisen yksikköön
Karhunen, Vilma; Tolonen, Ella (2022)
Karhunen, Vilma
Tolonen, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927695
Tiivistelmä
Perehdytys on työpaikalla tapahtuva prosessi, jossa uudet opiskelijat ja työntekijät halutaan kuuluvan osaksi organisaatiota ja helpottaa heidän aloitustaan uudessa työpaikassa. Opiskelijoiden perehdytyksessä on tärkeää kertoa työpaikan käytänteistä ja toimintaperiaatteista sekä luoda selkeitä toimintaohjeita. Ennakkoon saatu kir-jallinen materiaali on tutkitusti auttanut uusien opiskelijoiden ja työntekijöiden perehtymistä ja sopeutumista uuteen työpaikkaan. Perehdytyksessä kirjallisena materiaalina voi toimia esimerkiksi sähköisenä tiedostona oleva perehdytysopas. Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä Kainuun keskussairaalan kuvantamisen yksikköön. Kehittämistyön tarkoituksena oli uudistaa röntgenhoitajaopiskelijan perehdytysopas. Kehittämistyön tuotoksena laaditun perehdytysoppaan tavoitteena on auttaa röntgenhoitajaopiskelijoita perehtymään tulevaan harjoittelupaikkaan ja säästää myös henkilökunnan resursseja työpaikalla. Työn tilaajana toimi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä.
Opiskelijan perehdytysoppaaseen laadittiin selkeitä toimintaohjeita, joihin opiskelija voi perehtyä ennen harjoit-telun alkua. Oppaaseen lisättiin myös linkkejä Kainuun soten internetsivuilta sekä valokuvia sairaalasta. Opas laadittiin sähköiseen tiedostomuotoon sen helpon päivitettävyyden ja jaettavuuden vuoksi. Perehdytysoppaassa kuvailtiin Kainuun keskussairaalaa ja sen toimintaa sekä työyhteisöä ja sen käytäntöjä.
Perehdytysoppaan arvioinnissa oli mukana osastonhoitaja ja kaksi opiskelijavastaavaa, jotka arvioivat oppaan sisältöä, ulkoasua sekä oppaan hyödynnettävyyttä käytännössä mobiililaitteella. Jatkokehittämistyönä opiskelijan perehdytysoppaan toiminnasta käytännössä kannattaa tehdä laajempi arviointi. Todenmukaisempi arviointi pe-rehdytysoppaan toiminnasta käytännössä saadaan arvioimalla opasta kohderyhmänä toimivilla röntgenhoitaja-opiskelijoilla.
Opiskelijan perehdytysoppaaseen laadittiin selkeitä toimintaohjeita, joihin opiskelija voi perehtyä ennen harjoit-telun alkua. Oppaaseen lisättiin myös linkkejä Kainuun soten internetsivuilta sekä valokuvia sairaalasta. Opas laadittiin sähköiseen tiedostomuotoon sen helpon päivitettävyyden ja jaettavuuden vuoksi. Perehdytysoppaassa kuvailtiin Kainuun keskussairaalaa ja sen toimintaa sekä työyhteisöä ja sen käytäntöjä.
Perehdytysoppaan arvioinnissa oli mukana osastonhoitaja ja kaksi opiskelijavastaavaa, jotka arvioivat oppaan sisältöä, ulkoasua sekä oppaan hyödynnettävyyttä käytännössä mobiililaitteella. Jatkokehittämistyönä opiskelijan perehdytysoppaan toiminnasta käytännössä kannattaa tehdä laajempi arviointi. Todenmukaisempi arviointi pe-rehdytysoppaan toiminnasta käytännössä saadaan arvioimalla opasta kohderyhmänä toimivilla röntgenhoitaja-opiskelijoilla.