Toimintapäivä Ponipihalla: vertaistuellinen tapahtuma autismikirjon lapsiperheille
Kortessalo, Lotta; Riikonen, Nora (2022)
Kortessalo, Lotta
Riikonen, Nora
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927730
Tiivistelmä
Autismin kirjoilla olevat lapset ja nuoret ovat keskeinen asiakaskunta toimintaterapiassa. Heillä on erilaisia, toimintakykyyn vaikuttavia haasteita neuropsykiatrisesta kehityshäiriöstä johtuen. Toimintaterapeuteilla on ammattitaitoa puuttua näihin haasteisiin erilaisten menetelmien kautta. Näiden menetelmien tarkoituksena on tukea autismin kirjoilla olevaa lasta tai nuorta suoriutumaan arjessaan samalla huomioiden myös hänen perheensä ja muut läheiset, ympäristöt sekä niissä tapahtuvat toiminnot. Yhtä suuri merkitys itse autismikirjon lapsen tai nuoren kuntoutuksen lisäksi on ohjata ja tukea vanhempia kasvatustyössään sekä osallistaa heitä aktiivisesti heidän lapsensa kuntoutusprosessiin.
Opinnäytetyömme on toteutettu toiminnallisena projektina yhteistyössä Pohjois-Suomen Autismikirjo ry:n kanssa. Projektin välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa vertaistuellinen tapahtuma Pohjois-Suomen Autismikirjo ry:n lapsiperheille Oulun Ponipihalla, jossa mahdollistetaan perheiden yhteinen tekeminen ja yhdessäolo toiminnan kautta. Kehitystavoitteena projektille oli, että tapahtuman järjestämistä jatketaan vuosittain, jotta se tarjoaisi myös tulevaisuudessa autismikirjon lapsiperheille kokemuksen vertaistuesta ja yhteisestä tekemisestä.
Tapahtuman laatukriteereiksi määriteltiin toimintalähtöisyys, perhelähtöisyys, turvallisuus ja vertaistuellisuus. Kriteereiden toteutumista arvioitiin tapahtumasta kerätyn kirjallisen ja suullisen palautteen perusteella.
Tapahtuman suunnittelu ja itse tapahtumapäivä tuottivat projektiryhmän jäsenille ymmärrystä ja tietoa autismikirjon esiintymisestä eri-ikäisillä ihmisillä sekä perheiden yksilöllisistä tarpeista. Tapahtuman toiminnot olivat monipuolisia ja ne mahdollistivat perheiden yhteisen tekemisen. Tapahtuma tarjosi mahdollisuuden vertaistuelliseen keskusteluun autismikirjon lapsiperheiden välillä, mutta kokemukset vertaistuellisuudesta jäivät odotettua vähäisimmiksi. Toivottavaa olisi, että tapahtuma mahdollistaisi myös jatkossa perheiden kokemukset yhdessä toimimisesta sekä yhdessäolosta. Toimintaterapeuttiopiskelijoiden osallisuus tapahtumassa myös tulevaisuudessa voi laajentaa tietoisuutta toimintaterapian ammattialasta sekä tuoda perheitä ja muita samassa tilanteessa olevia ihmisiä yhteen.
Opinnäytetyömme on toteutettu toiminnallisena projektina yhteistyössä Pohjois-Suomen Autismikirjo ry:n kanssa. Projektin välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa vertaistuellinen tapahtuma Pohjois-Suomen Autismikirjo ry:n lapsiperheille Oulun Ponipihalla, jossa mahdollistetaan perheiden yhteinen tekeminen ja yhdessäolo toiminnan kautta. Kehitystavoitteena projektille oli, että tapahtuman järjestämistä jatketaan vuosittain, jotta se tarjoaisi myös tulevaisuudessa autismikirjon lapsiperheille kokemuksen vertaistuesta ja yhteisestä tekemisestä.
Tapahtuman laatukriteereiksi määriteltiin toimintalähtöisyys, perhelähtöisyys, turvallisuus ja vertaistuellisuus. Kriteereiden toteutumista arvioitiin tapahtumasta kerätyn kirjallisen ja suullisen palautteen perusteella.
Tapahtuman suunnittelu ja itse tapahtumapäivä tuottivat projektiryhmän jäsenille ymmärrystä ja tietoa autismikirjon esiintymisestä eri-ikäisillä ihmisillä sekä perheiden yksilöllisistä tarpeista. Tapahtuman toiminnot olivat monipuolisia ja ne mahdollistivat perheiden yhteisen tekemisen. Tapahtuma tarjosi mahdollisuuden vertaistuelliseen keskusteluun autismikirjon lapsiperheiden välillä, mutta kokemukset vertaistuellisuudesta jäivät odotettua vähäisimmiksi. Toivottavaa olisi, että tapahtuma mahdollistaisi myös jatkossa perheiden kokemukset yhdessä toimimisesta sekä yhdessäolosta. Toimintaterapeuttiopiskelijoiden osallisuus tapahtumassa myös tulevaisuudessa voi laajentaa tietoisuutta toimintaterapian ammattialasta sekä tuoda perheitä ja muita samassa tilanteessa olevia ihmisiä yhteen.