Taidepesä : taiteen perusopetuksen integrointi päiväkodin pienryhmään
Kammonen, Juuli (2014)
Kammonen, Juuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060512006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060512006
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen Taideintegraatiota ja sen toimivuutta erilaisten oppijoiden pienryhmässä keravalaisissa päiväkodeissa. Taideintegraatiolla tarkoitetaan tässä yhteydessä kuvataiteen ja musiikin yhdistämistä.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö johon kuuluvat kuvaus Taidepesä-projektista ja sen toimivuudesta, pohdinta omasta kasvustani musiikkipedagogina ja erityismusiikkikasvattajana sekä liitteenä digitarina, joka on fiktiivinen kuvaus yhden taidepesätuokion kulusta lapsen näkökulmasta.
Kehittämisprojektissa kävi ilmi, että kuvataiteen ja musiikin integrointi on toimiva työskentelymuoto erilaisten oppijoiden kanssa. Lasten erilaiset tavat oppia pystyttiin hyvin huomioimaan monipuolisilla työtavoilla. Myös se, että toiminta oli maksutonta ja tarjolla kaikille projektin pienryhmissä oleville lapsille oli positiivista. Projektissa saatujen tulosten perusteella voidaan samankaltaista toimintamallia soveltaa myös muissa taideoppilaitoksissa ja päiväkodeissa.
Tämän kaltaisesta toiminnasta hyötyy myös päiväkodin henkilökunta, jolle toiminta antaa virikkeitä taidetyöskentelyyn sekä taideopettajat, jotka oppivat ammattitaitoisen henkilökunnan tukemana tapoja kohdata erilainen oppija/lapsi.
Opinnäytetyö auttaa aloittamaan Taidepesä-projektin kaltaisen opetuksen uusissa kunnissa ja päiväkodeissa. Työ antaa kongreettisia vinkkejä taidekasvattajille siitä, mitä tulisi huomioida kun tämän kaltaista toimintaa toteutetaan. Työ kannustaa myös taideopettajia laajentamaan työnkuvaansa.
Uskoisin, että työtä voisi käytännössä hyödyntää taideoppilaitosten opettajat ja päiväkodin henkilökunta, joka on kiinnostunut tämän kaltaisesta toiminnasta.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö johon kuuluvat kuvaus Taidepesä-projektista ja sen toimivuudesta, pohdinta omasta kasvustani musiikkipedagogina ja erityismusiikkikasvattajana sekä liitteenä digitarina, joka on fiktiivinen kuvaus yhden taidepesätuokion kulusta lapsen näkökulmasta.
Kehittämisprojektissa kävi ilmi, että kuvataiteen ja musiikin integrointi on toimiva työskentelymuoto erilaisten oppijoiden kanssa. Lasten erilaiset tavat oppia pystyttiin hyvin huomioimaan monipuolisilla työtavoilla. Myös se, että toiminta oli maksutonta ja tarjolla kaikille projektin pienryhmissä oleville lapsille oli positiivista. Projektissa saatujen tulosten perusteella voidaan samankaltaista toimintamallia soveltaa myös muissa taideoppilaitoksissa ja päiväkodeissa.
Tämän kaltaisesta toiminnasta hyötyy myös päiväkodin henkilökunta, jolle toiminta antaa virikkeitä taidetyöskentelyyn sekä taideopettajat, jotka oppivat ammattitaitoisen henkilökunnan tukemana tapoja kohdata erilainen oppija/lapsi.
Opinnäytetyö auttaa aloittamaan Taidepesä-projektin kaltaisen opetuksen uusissa kunnissa ja päiväkodeissa. Työ antaa kongreettisia vinkkejä taidekasvattajille siitä, mitä tulisi huomioida kun tämän kaltaista toimintaa toteutetaan. Työ kannustaa myös taideopettajia laajentamaan työnkuvaansa.
Uskoisin, että työtä voisi käytännössä hyödyntää taideoppilaitosten opettajat ja päiväkodin henkilökunta, joka on kiinnostunut tämän kaltaisesta toiminnasta.