Näytä suppeat kuvailutiedot

TikTokin hyödyntäminen Finnairin brändiuudistuksen viestimisessä

Lemmetyinen, Heidi (2022)

dc.contributor.authorLemmetyinen, Heidi
dc.date.accessioned2022-12-12T08:19:02Z
dc.date.available2022-12-12T08:19:02Z
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/786198
dc.description.abstractTikTok on maailman nopeimmin kasvava sosiaalisen median sovellus, joka perustuu lyhyeen, viihteelliseen videosisältöön. TikTokin käyttäjistä 75 % on 18–34-vuotiaita – ikäryhmää, jota brändien on vaikea saavuttaa perinteisen median kautta. Lentoyhtiö Finnair on julkaissut TikTokissa sisältöä vuodesta 2020 saakka. Finnair alkoi uudistaa brändiään vuonna 2019 ja haluaa nyt positioitua modernina, pohjoismaisena lentoyhtiönä, jonka tärkeimpiä attribuutteja ovat luotettavuus, aitous, ystävällisyys, uteliaisuus, optimistisuus ja tuoreus. Kehittämistyön tavoitteena on selvittää, kuinka Finnairin uudistetun brändin attribuutteja pystytään viestimään TikTok-sisällön kautta nuorelle kohderyhmälle. Teoreettinen viitekehys koostuu brändin keskeisistä käsitteistä, palveluyrityksen brändistä, tarinankerronnasta sekä onnistuneen brändiuudistuksen elementeistä. Teoriapohjan mukaan brändin rakennuksessa ja jalkauttamisessa on olennaista ihmislähtöinen markkinointi, autenttisuus, dialogi sekä omat, uniikit tarinat. Tämä työ toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa on konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimuksessa hyödynnettiin pääasiallisesti laadullisia menetelmiä. Aineistoa kerättiin teemahaastattelulla, Finnairin brändimateriaaleihin tutustumalla sekä tekemällä sisällönanalyysi Finnairin vuoden 2022 aikana julkaisemista TikTok-videoista. Tutkimus aloitettiin keväällä 2022 ja se valmistui joulukuussa 2022. Työn tuloksena on suositukset siihen, mitä ja miten Finnairin voisi hyödyntää TikTokia positioidakseen brändiään aiempaa ihmisläheisemmäksi ja modernimmaksi nuoren kohdeyleisön keskuudessa. Tämä voidaan tehdä julkaisemalla TikTokissa samaistuttavaa ja autenttiseksi koettavaa sisältöä ihmisten omilla kasvoilla, käymällä dialogia yleisön kanssa ja tekemällä enemmän sisältöä esimerkiksi vastuullisuudesta. Julkaisuversiosta on jätetty pois liitteitä.-
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleTikTokin hyödyntäminen Finnairin brändiuudistuksen viestimisessä-
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2022121127865-
dc.subject.degreeprogramfi=Media-ala|sv=Mediebranschen|en=Media|-
dc.subject.ysobrändit-
dc.subject.ysososiaalinen media-
dc.subject.ysomarkkinointi-
dc.subject.ysoviestintä-
dc.subject.ysomarkkinointiviestintä-
dc.subject.ysoyritykset-
dc.subject.ysomedia-
dc.subject.ysomielikuvat-
dc.subject.ysobrändäys-
dc.subject.ysolentoyhtiöt-
dc.relation.contractorPäivyt Tallqvist-
dc.subject.disciplineJournalismin ylempi amk-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p23851|http://www.yso.fi/onto/yso/p20774|http://www.yso.fi/onto/yso/p5878|http://www.yso.fi/onto/yso/p36|http://www.yso.fi/onto/yso/p6988|http://www.yso.fi/onto/yso/p3128|http://www.yso.fi/onto/yso/p2445|http://www.yso.fi/onto/yso/p1490|http://www.yso.fi/onto/yso/p25981|http://www.yso.fi/onto/yso/p15467fi
dc.rights.accessrightsRajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot