Hahmosuunnittelun visuaaliset periaatteet : kuinka niitä on hyödynnetty Clash-maailman peleissä
Soverila, Ossi (2022)
Soverila, Ossi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227910
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten tyyliteltyjen hahmojen visuaalista tyyliä voidaan analysoida. Teoriaosuudessa käydään läpi visuaalisuuden periaatteita, joiden avulla hahmosuunnitteluun vaikuttavia visuaalisia elementtejä ja piirteitä pystytään tutkimaan. Tutkimuksen toisessa osiossa analysoidaan mobiilipeliyhtiön Supercellin luoman Clash maailman hahmoja ja sitä, kuinka niissä on hyödynnetty visuaalisuuden periaatteita.
Teoriaosuudessa tarkastellaan hahmojen visuaalisen suunnittelun periaatteita osa-alueiden kuten värien ja muotojen avulla. Tutkimuksessa analysoidaan visuaalisten periaatteiden roolia hahmosuunnittelussa värijärjestelmien, siluetin, pelkistämisen ja liioittelun näkökulmasta ja pohditaan niiden symboliikkaa. Tavoitteena on selvittää, mitä visuaalisia sääntöjä ja periaatteita hahmojen luomisprosessi sisältää. Tarkoitus on hyödyntää opittua tietoa hahmon luomisen visuaalisista periaatteista ja suunnittelusta Clash-maailman hahmojen analysoinnissa.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tarkastellaan Clash-maailman hahmojen visuaalista tyyliä, värejä ja muotokieltä, ja pohditaan mobiilialustan vaikutusta hahmosuunnittelussa. Näitä visuaalisia tekijöitä tarkastellaan teoriaosuuden aikana käsiteltyjen käsitteiden avulla.
Työn lopussa arvioidaan, kuinka onnistuneesti opinnäytetyön alussa tarkasteltujen hahmon visuaalisen suunnittelun periaatteita on hyödynnetty valitussa maailmassa ja kuinka niitä on voitu perustella. Työssä havaitaan, että visuaalisen suunnittelun periaatteita on hyödynnetty Clash-maailmassa monipuolisesti, mutta myös sovellettu mielikuvituksekkaasti sopimaan hahmojen tarkoitusperää varten.
Teoriaosuudessa tarkastellaan hahmojen visuaalisen suunnittelun periaatteita osa-alueiden kuten värien ja muotojen avulla. Tutkimuksessa analysoidaan visuaalisten periaatteiden roolia hahmosuunnittelussa värijärjestelmien, siluetin, pelkistämisen ja liioittelun näkökulmasta ja pohditaan niiden symboliikkaa. Tavoitteena on selvittää, mitä visuaalisia sääntöjä ja periaatteita hahmojen luomisprosessi sisältää. Tarkoitus on hyödyntää opittua tietoa hahmon luomisen visuaalisista periaatteista ja suunnittelusta Clash-maailman hahmojen analysoinnissa.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tarkastellaan Clash-maailman hahmojen visuaalista tyyliä, värejä ja muotokieltä, ja pohditaan mobiilialustan vaikutusta hahmosuunnittelussa. Näitä visuaalisia tekijöitä tarkastellaan teoriaosuuden aikana käsiteltyjen käsitteiden avulla.
Työn lopussa arvioidaan, kuinka onnistuneesti opinnäytetyön alussa tarkasteltujen hahmon visuaalisen suunnittelun periaatteita on hyödynnetty valitussa maailmassa ja kuinka niitä on voitu perustella. Työssä havaitaan, että visuaalisen suunnittelun periaatteita on hyödynnetty Clash-maailmassa monipuolisesti, mutta myös sovellettu mielikuvituksekkaasti sopimaan hahmojen tarkoitusperää varten.