Sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelma OP Koti Pohjoinen Oy LKV:lle
Arpi, Nea (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227969
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä sosiaalisen median suunnitelma OP Koti Pohjoinen Oy LKV:lle. Toimeksiantajalla oli käytössään jo entuudestaan sosiaa-lisen median kanavia, mutta suunnitelmalla haluttiin tehdä parempaa pohjaa markkinoinnille.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa digitalisaatiosta, sosiaalisen median markkinoinnista sekä kanavista ja sisällöntuotannosta. Tutkimuksen pohjalta voitiin laatia sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelma. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös vertailuanalyysia kilpailijoista.
Tutkimusongelmana oli luoda sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelma. Tutkimusongelmaa lähdettiin käsittelemään tutkimalla sosiaalisen median markkinointia yleisellä tasolla, sen eri kanavia ja kuinka voidaan onnistua sosiaalisen median markkinoinnissa. Tämän jälkeen pystyttiin laatimaan markkinoinnin suunnitelma, johon valittiin kanavat sekä suunniteltiin sisältöä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalinen media on loistava paikka markkinoida, oli yrityksen koko mikä tahansa. Tämä pohjalta huomattiin myös, että OP Koti Pohjoinen Oy LKV:n on hyvä keskittyä ensin kahteen jo olemassa olevaan kanavaa ja tehdä näihin laadukasta sisältöä. Sosiaalisen median markkinoinnin avulla voidaan saavuttaa suuremman yleisön huomio, niin että resurssit riittävät sekä parantaa omaa markkinointikampanjaa, siitä saatujen tietojen perusteella.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen teoreettiseen viitekehykseen kerättiin tietoa digitalisaatiosta, sosiaalisen median markkinoinnista sekä kanavista ja sisällöntuotannosta. Tutkimuksen pohjalta voitiin laatia sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelma. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös vertailuanalyysia kilpailijoista.
Tutkimusongelmana oli luoda sosiaalisen median markkinoinnin suunnitelma. Tutkimusongelmaa lähdettiin käsittelemään tutkimalla sosiaalisen median markkinointia yleisellä tasolla, sen eri kanavia ja kuinka voidaan onnistua sosiaalisen median markkinoinnissa. Tämän jälkeen pystyttiin laatimaan markkinoinnin suunnitelma, johon valittiin kanavat sekä suunniteltiin sisältöä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalinen media on loistava paikka markkinoida, oli yrityksen koko mikä tahansa. Tämä pohjalta huomattiin myös, että OP Koti Pohjoinen Oy LKV:n on hyvä keskittyä ensin kahteen jo olemassa olevaan kanavaa ja tehdä näihin laadukasta sisältöä. Sosiaalisen median markkinoinnin avulla voidaan saavuttaa suuremman yleisön huomio, niin että resurssit riittävät sekä parantaa omaa markkinointikampanjaa, siitä saatujen tietojen perusteella.