Vesivoimalaitoksen lämpötila-antureiden visualisointi web-selaimessa
Siltanen, Matti (2022)
Siltanen, Matti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228165
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää web-selaimessa toimiva sovellus, jossa esitetään vesivoimalaitoksen anturikaapeleiden tuottamia mittaustuloksia reaaliajassa. Vesivoimalaitoksen padon vallin läheisyydessä sijaitsee erilaisia anturikaapeleita, jotka ottavat lämpötilanäytteitä vallista. Suunnitelmana oli luoda vesivoimalaitoksen lähiympäristöstä 3D-mallinnus, jossa näkyvät vallin läheisyydessä olevat anturikaapelit ja niiden ilmoittamat lämpötilalukemat. Sovellukseen oli myös kaavailtu graafisen esityksen lisäämistä, jossa esitettäisiin aikaisemmin mitattuja lämpötila-arvoja diagrammeissa. Sovelluksen tarkoitus on tehostaa padon vallin olosuhdevalvontaa analyyttisin sekä visuaalisin keinoin.
Sovellus toteutettiin JavaScript-pohjaisella Babylon.js-nimisellä 3D-pelimoottorilla. Babylon.js-pelimoottori mahdollisti interaktiivisen 3D-maailman luomisen web-selaimen näkymään. Vesivoimalaitoksen lähiympäristöä esittävät 3D-mallit luotiin Blender-mallinnusohjelmalla. Luodut 3D-mallit ladattiin web-selaimeen esitettäväksi Babylon.js:llä. Babylon.js:stä löytyi paljon muutakin kriittistä toiminnallisuutta sovelluksen toteuttamisen kannalta. Babylon.js:stä luotiin paikallinen asennus, ja sitä ajettiin Webpackin DevServer-palvelinohjelmistolla. Sovelluksen käyttöliittymän ulkoasu toteutettiin HTML5/CSS3-merkintäkielillä. Sovelluksen ohjelmalogiikka puolestaan toteutettiin JavaScript-ohjelmointikielellä.
Lopputuloksena syntyi web-sovellus, jossa vesivoimalaitoksen anturikaapeleiden tuottamia lämpötilatietoja voitiin esittää web-selaimen ruudulla 3D-maailman näkymässä ja sekä graafisessa esityksessä. Sovelluksessa esitetään reaaliajassa päivittyvää lämpötilatietoa anturikaapeleita kuvastavissa 3D-malleissa. Lisäksi lämpötilatietoa on mahdollista hakea loppukäyttäjän antamalta päivämääräväliltä ja esittää se erityyppisissä diagrammeissa. Sovellukseen luotiin monipuolisia tapoja tiedon esittämiselle. Sovellus täytti kaikki sille asetetut kriittiset tavoitteet. Joitakin suunniteltuja lisätoimintoja jäi tekemättä aikarajoitteiden takia.
Sovellus toteutettiin JavaScript-pohjaisella Babylon.js-nimisellä 3D-pelimoottorilla. Babylon.js-pelimoottori mahdollisti interaktiivisen 3D-maailman luomisen web-selaimen näkymään. Vesivoimalaitoksen lähiympäristöä esittävät 3D-mallit luotiin Blender-mallinnusohjelmalla. Luodut 3D-mallit ladattiin web-selaimeen esitettäväksi Babylon.js:llä. Babylon.js:stä löytyi paljon muutakin kriittistä toiminnallisuutta sovelluksen toteuttamisen kannalta. Babylon.js:stä luotiin paikallinen asennus, ja sitä ajettiin Webpackin DevServer-palvelinohjelmistolla. Sovelluksen käyttöliittymän ulkoasu toteutettiin HTML5/CSS3-merkintäkielillä. Sovelluksen ohjelmalogiikka puolestaan toteutettiin JavaScript-ohjelmointikielellä.
Lopputuloksena syntyi web-sovellus, jossa vesivoimalaitoksen anturikaapeleiden tuottamia lämpötilatietoja voitiin esittää web-selaimen ruudulla 3D-maailman näkymässä ja sekä graafisessa esityksessä. Sovelluksessa esitetään reaaliajassa päivittyvää lämpötilatietoa anturikaapeleita kuvastavissa 3D-malleissa. Lisäksi lämpötilatietoa on mahdollista hakea loppukäyttäjän antamalta päivämääräväliltä ja esittää se erityyppisissä diagrammeissa. Sovellukseen luotiin monipuolisia tapoja tiedon esittämiselle. Sovellus täytti kaikki sille asetetut kriittiset tavoitteet. Joitakin suunniteltuja lisätoimintoja jäi tekemättä aikarajoitteiden takia.