Työn kuormittavuuden vaikutus varhaiskasvatuksen opettajien työhön
Väänänen, Iira (2022)
Väänänen, Iira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228254
Tiivistelmä
Varhaiskasvatustyö kuormittaa fyysisesti ja psyykkisesti varhaiskasvatuksen opettajia ympäri Suomea. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset ovat työssään jatkuvasti vuorovaikutuksessa lasten sekä heidän vanhempiensa kanssa. Työn kuormittavuus puhututtaa ja tämä tutkimus tuokin tietoa Kuopion tilanteesta varhaiskasvatuksen työn kuormittavuuden suhteen.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen opettajille lähetetyn Webropol-kyselyn avulla, miten varhaiskasvatuksen opettajien työn kuormittavuus vaikuttaa varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumiseen. Tutkimus on toteutettu kuvailevana ja kartoittavana määrällisenä tutkimuksena, jonka tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa varhaiskasvatuksen opettajien työn kuormittavuudesta Kuopion kaupunkialueella.
Tutkimuksessa tarkasteluun on valittu varhaiskasvatuksen opettajat, sillä he vastaavat varhaiskasvatuksen pedagogiikan ja varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumisesta lapsiryhmässä. Tämän tutkimuksen avulla selviääkin, onko varhaiskasvatuksen tavoitteista jouduttu tinkimään työn kuormittavuuden vuoksi. Tulokset analysoitiin tähän tutkimukseen varhaiskasvatuksen opettajien vastausten perusteella.
Tämän tutkimuksen tuloksista saa yleisen käsityksen siitä, millaisena Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen opettajat kokevat työn kuormittavuuden, sekä mitkä asiat heitä kuormittaa varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkimuksen tuloksista selviää, että jopa 82 % koki työnsä kuormittavaksi. Vastausten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kuormittuvat muun muassa liian suuresta työmäärästä resursseihin nähden. Lisäksi heitä kuormittavat sijaispulat ja epäpätevä henkilöstö.
Lisäksi tutkimuksen vastauksista selviää, mitä varhaiskasvatuksen tavoitteita pystytään toteuttamaan ja mitkä tavoitteet jäävät heikommin toteutuviksi varhaiskasvatuksen arjessa. Vastausten perusteella varhaiskasvatuksen tavoitteista on jouduttu tinkimään jonkin verran työn kuormittavuuden vuoksi. Tutkimuksen tuloksena saadaan myös kyselylomakkeen lopussa olevan avoimen kysymyksen avulla varhaiskasvatuksen opettajilta kehittämisideoita työn kuormittavuuden vähentämiseksi.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen opettajille lähetetyn Webropol-kyselyn avulla, miten varhaiskasvatuksen opettajien työn kuormittavuus vaikuttaa varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumiseen. Tutkimus on toteutettu kuvailevana ja kartoittavana määrällisenä tutkimuksena, jonka tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa varhaiskasvatuksen opettajien työn kuormittavuudesta Kuopion kaupunkialueella.
Tutkimuksessa tarkasteluun on valittu varhaiskasvatuksen opettajat, sillä he vastaavat varhaiskasvatuksen pedagogiikan ja varhaiskasvatuksen tavoitteiden toteutumisesta lapsiryhmässä. Tämän tutkimuksen avulla selviääkin, onko varhaiskasvatuksen tavoitteista jouduttu tinkimään työn kuormittavuuden vuoksi. Tulokset analysoitiin tähän tutkimukseen varhaiskasvatuksen opettajien vastausten perusteella.
Tämän tutkimuksen tuloksista saa yleisen käsityksen siitä, millaisena Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen opettajat kokevat työn kuormittavuuden, sekä mitkä asiat heitä kuormittaa varhaiskasvatuksen arjessa. Tutkimuksen tuloksista selviää, että jopa 82 % koki työnsä kuormittavaksi. Vastausten perusteella varhaiskasvatuksen opettajat kuormittuvat muun muassa liian suuresta työmäärästä resursseihin nähden. Lisäksi heitä kuormittavat sijaispulat ja epäpätevä henkilöstö.
Lisäksi tutkimuksen vastauksista selviää, mitä varhaiskasvatuksen tavoitteita pystytään toteuttamaan ja mitkä tavoitteet jäävät heikommin toteutuviksi varhaiskasvatuksen arjessa. Vastausten perusteella varhaiskasvatuksen tavoitteista on jouduttu tinkimään jonkin verran työn kuormittavuuden vuoksi. Tutkimuksen tuloksena saadaan myös kyselylomakkeen lopussa olevan avoimen kysymyksen avulla varhaiskasvatuksen opettajilta kehittämisideoita työn kuormittavuuden vähentämiseksi.