Menestyvä podcast – miten erottua podcastien tarjonnan kasvaessa : Miten suomalainen podcast pääsee kymmenen kuunnelluimman podcastin listalle?
Kauppila, Anu (2022)
Kauppila, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328263
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat suomalaisen podcastien pääsemiseen Spotifyn kymmenen kuunnelluimman podcastin listalle. Haastattelin myös Jäljillä-podcastin tekijää, Tilda Laaksosta. Jäljillä-podcastin ensimmäinen jakso julkaistiin jo vuonna 2018, ja se on siitä saakka yksi Suomen suosituimmista podcasteista. Opinnäytetyössäni en ottanut huomioon kansainvälisiä podcasteja, joita oli tutkimusaikana kaksi Suomen kymmenen kuunnelluimman podcastin listalla.
Tutkin opinnäytetyötäni varten Spotifyn kymmenen kuunnelluimman podcastin listaa 24.10.2022–13.11.2022. Keräsin tietoa podcastien tekijästä tai tekijöistä sekä heidän sosiaalisen mediansa seuraajamääristä, podcastien jaksojen sisällön ajankohtaisuudesta ja kestosta sekä mahdollisista olemassa olevista henkilöbrändeistä.
Valitsin podcast-alustoista Spotifyn, koska se tarjosi kaikista luotettavimman ja laajimman tiedon opinnäytetyöni kysymystä ajatellen. Suomessa podcastien kuunnelluimpien listoja löytyi muitakin, mutta listojen päivittäjistä ja lähteistä ei ollut saatavilla tietoa, joten hylkäsin ne vaihtoehdot heti alussa. Spotify on ilmainen suoratoistopalvelu, josta löytyy suurin osa suomalaisista podcas-teista.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmänä käytin laadullista ja määrällistä tutkimusta ja analysoin tuloksia sisällönerittelyn keinoin. Koska opinnäytetyöni aineisto koostuu sekä kirjallisesta ja numeraalisesta että kuullusta ja nähdystä materiaalista.
Tutkimuksesta selvisi, että podcastien tarjonta on nykypäivänä valtava. Jokaiselle varmasti löytyy kuunneltavaa, ja mikä tahansa podcast, aiheesta riippumatta, voi nousta kymmenen kuunnelluimman podcastin joukkoon. Tutkimuksesta selvisi, että yhteisiäkin tekijöitä löytyi: suurin osa tutkimistani jaksoista oli yli 30 minuuttia pitkiä, jaksoja oli julkaistu säännöllisesti eikä ajankohtaisuus ollut merkittävä tekijä.
Olemassa oleva henkilöbrändi on merkittävä tekijä tiettyjä aiheita käsittelevissä podcasteissa, kuten lifestyle-kategoriassa. Henkilöbrändi yhdistettynä oikeaan aiheeseen ja suosittuun sosiaali-sen median tiliin edesauttaa podcastin menestymistä. Mitä tarkemmin rajattu aihe on, sitä vähemmän henkilöbrändillä on vaikutusta.
Tutkin opinnäytetyötäni varten Spotifyn kymmenen kuunnelluimman podcastin listaa 24.10.2022–13.11.2022. Keräsin tietoa podcastien tekijästä tai tekijöistä sekä heidän sosiaalisen mediansa seuraajamääristä, podcastien jaksojen sisällön ajankohtaisuudesta ja kestosta sekä mahdollisista olemassa olevista henkilöbrändeistä.
Valitsin podcast-alustoista Spotifyn, koska se tarjosi kaikista luotettavimman ja laajimman tiedon opinnäytetyöni kysymystä ajatellen. Suomessa podcastien kuunnelluimpien listoja löytyi muitakin, mutta listojen päivittäjistä ja lähteistä ei ollut saatavilla tietoa, joten hylkäsin ne vaihtoehdot heti alussa. Spotify on ilmainen suoratoistopalvelu, josta löytyy suurin osa suomalaisista podcas-teista.
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmänä käytin laadullista ja määrällistä tutkimusta ja analysoin tuloksia sisällönerittelyn keinoin. Koska opinnäytetyöni aineisto koostuu sekä kirjallisesta ja numeraalisesta että kuullusta ja nähdystä materiaalista.
Tutkimuksesta selvisi, että podcastien tarjonta on nykypäivänä valtava. Jokaiselle varmasti löytyy kuunneltavaa, ja mikä tahansa podcast, aiheesta riippumatta, voi nousta kymmenen kuunnelluimman podcastin joukkoon. Tutkimuksesta selvisi, että yhteisiäkin tekijöitä löytyi: suurin osa tutkimistani jaksoista oli yli 30 minuuttia pitkiä, jaksoja oli julkaistu säännöllisesti eikä ajankohtaisuus ollut merkittävä tekijä.
Olemassa oleva henkilöbrändi on merkittävä tekijä tiettyjä aiheita käsittelevissä podcasteissa, kuten lifestyle-kategoriassa. Henkilöbrändi yhdistettynä oikeaan aiheeseen ja suosittuun sosiaali-sen median tiliin edesauttaa podcastin menestymistä. Mitä tarkemmin rajattu aihe on, sitä vähemmän henkilöbrändillä on vaikutusta.