Perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Sihvonen, Jan (2022)
Sihvonen, Jan
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228208
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään yrityksen perustamisvaiheessa tarvittavaa liiketoimintasuunnitelmaa ja sen sisältöä. Opinnäytetyössä käydään lävitse, mikä on liiketoimintasuunnitelma, mistä se koostuu, miksi se kannattaa tehdä ja mihin sitä tarvitaan. Käsiteltävää sisältöä ovat muun muassa liikeidea, yritystoiminnan analysointi, yrityksen markkinat, markkinointi, myynti ja riskit. Teorian pohjalta rakennettiin liiketoimintasuunnitelma opinnäytetyön tekijälle. Suunnitelma on tehty pohjautuen opinnäytetyöhön kerättyyn teoriaan ja tutkimustuloksiin.
Työn tavoitteena on tehdä käytäntöön vietävä liiketoimintasuunnitelma. Suunnitelmaa hyödynnetään yritystä perustettaessa ja yhteistyökumppaneiden hankinnassa. Lisäksi tarkastellaan, onko yrityksen perustaminen kannattavaa sellaisenaan, vai tarvitseeko sitä jollain tapaa muuttaa. Yrityksen asiakasprofiilia ja heidän tarpeitansa selvitetään markkinatutkimuksessa. Tutkimuksessa käytettään kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä ja se suoritetaan kyselymuotoisena. Kysely jaettiin kahdessa asiakaskohderyhmää vastaavassa Facebook-ryhmässä, jossa vastauksia kertyi 105 kappaletta.
Tuotoksena on liiketoimintasuunnitelma, jonka avulla uusi yritys voidaan perustaa. Tutkimuksessa käy ilmi, että yrityksen tuottamille palveluille voi olla kysyntää ja se on mahdollista toteuttaa kannattavasti. Tuotoksen yhteydessä havaittiin, että liiketoimintasuunnitelma voidaan toteuttaa monella eri tavalla. Hyvä liiketoimintasuunnitelma antaa kuitenkin selkeän kuvan liiketoiminnan tarkoituksesta, asiakkaista, toimintatavoista ja siksi sitä tulisi päivittää koko yrityksen elinkaaren ajan.
Työn tavoitteena on tehdä käytäntöön vietävä liiketoimintasuunnitelma. Suunnitelmaa hyödynnetään yritystä perustettaessa ja yhteistyökumppaneiden hankinnassa. Lisäksi tarkastellaan, onko yrityksen perustaminen kannattavaa sellaisenaan, vai tarvitseeko sitä jollain tapaa muuttaa. Yrityksen asiakasprofiilia ja heidän tarpeitansa selvitetään markkinatutkimuksessa. Tutkimuksessa käytettään kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä ja se suoritetaan kyselymuotoisena. Kysely jaettiin kahdessa asiakaskohderyhmää vastaavassa Facebook-ryhmässä, jossa vastauksia kertyi 105 kappaletta.
Tuotoksena on liiketoimintasuunnitelma, jonka avulla uusi yritys voidaan perustaa. Tutkimuksessa käy ilmi, että yrityksen tuottamille palveluille voi olla kysyntää ja se on mahdollista toteuttaa kannattavasti. Tuotoksen yhteydessä havaittiin, että liiketoimintasuunnitelma voidaan toteuttaa monella eri tavalla. Hyvä liiketoimintasuunnitelma antaa kuitenkin selkeän kuvan liiketoiminnan tarkoituksesta, asiakkaista, toimintatavoista ja siksi sitä tulisi päivittää koko yrityksen elinkaaren ajan.