Matkailukeskus Rauhalahden tunnettuus paikallisten keskuudessa
Ala-Turkia, Nea; Hirvonen, Oona (2022)
Ala-Turkia, Nea
Hirvonen, Oona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328303
Tiivistelmä
Yrityksen menestykseen vaikuttaa paljon se, kuinka hyvin se tunnetaan. Yritykselle on siis hyödyllistä tarkastella sitä, kuinka tunnettuja sen palvelut ovat. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Kuopiossa sijaitsevan Matkailukeskus Rauhalahden tunnettuutta paikallisten keskuudessa. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka moni paikallinen tuntee sekä käyttää yrityksen palveluita, sekä miten se näkyy paikallisille. Tämän perusteella tarkoituksena oli antaa Matkailukeskus Rauhalahdelle ideoita siitä, kuinka kehittää tunnettuutta ja näkyvyyttä paikallisille.
Opinnäytetyössä tutustuttiin tunnettuuteen liittyvään teoriaan ja käsitteisiin, joita ovat näkyvyys, brändi ja imago. Markkinointi liittyy aiheeseen vahvasti, joten sitä käsiteltiin tarkemmin ja tutustuttiin Matkailukeskus Rauhalahden markkinointiin. Paikallisuuteen liittyen käsiteltiin myös lähimatkailua ja sen merkitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, joka jaettiin paikallisille tarkoitetuissa Facebook-ryhmissä. Kysely oli avoinna noin viikon ja siihen saatiin kerättyä 984 vastausta. Kyselyssä tutkittiin mitä Matkailukeskus Rauhalahden sekä muun alueen palveluita vastaajat tietävät ja ovat käyttäneet, sekä mitä kautta ovat tutustuneet yritykseen ja missä ovat nähneet markkinointia. Taustakysymyksenä tutkimme myös sitä, kuinka pitkään vastaajat ovat asuneet Kuopiossa. Toimeksiantajan toiveesta tutkittiin myös sitä, mitä palveluita paikalliset toivoisivat alueelle lisää. Tuloksia käsiteliin tarkasti teoriaa hyödyntäen. Tuloksista luotiin kaavioita, jotta niitä on helpompi ja selkeämpi analysoida.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella selvisi, että paikalliset tuntevat Matkailukeskus Rauhalahden palvelut hyvin, mutta eivät käytä niitä paljoa. Ilmeni myös se, että Matkailukeskus Rauhalahden palveluita, ei osata välttämättä erottaa muista alueen palveluista. Muuten Rauhalahden alue on hyvinkin merkittävä ja suuri osa vastaajista ovat tietäneet sen koko elämänsä ajan. Vastauksien mukaan Matkailukeskus Rauhalahden markkinointia näkyy eniten sosiaalisessa mediassa, mutta markkinointiin ja yrityksen eri palveluiden näkyvyyteen liittyen on kehitettävää.
Opinnäytetyössä tutustuttiin tunnettuuteen liittyvään teoriaan ja käsitteisiin, joita ovat näkyvyys, brändi ja imago. Markkinointi liittyy aiheeseen vahvasti, joten sitä käsiteltiin tarkemmin ja tutustuttiin Matkailukeskus Rauhalahden markkinointiin. Paikallisuuteen liittyen käsiteltiin myös lähimatkailua ja sen merkitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällistä tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyllä, joka jaettiin paikallisille tarkoitetuissa Facebook-ryhmissä. Kysely oli avoinna noin viikon ja siihen saatiin kerättyä 984 vastausta. Kyselyssä tutkittiin mitä Matkailukeskus Rauhalahden sekä muun alueen palveluita vastaajat tietävät ja ovat käyttäneet, sekä mitä kautta ovat tutustuneet yritykseen ja missä ovat nähneet markkinointia. Taustakysymyksenä tutkimme myös sitä, kuinka pitkään vastaajat ovat asuneet Kuopiossa. Toimeksiantajan toiveesta tutkittiin myös sitä, mitä palveluita paikalliset toivoisivat alueelle lisää. Tuloksia käsiteliin tarkasti teoriaa hyödyntäen. Tuloksista luotiin kaavioita, jotta niitä on helpompi ja selkeämpi analysoida.
Kyselystä saatujen tulosten perusteella selvisi, että paikalliset tuntevat Matkailukeskus Rauhalahden palvelut hyvin, mutta eivät käytä niitä paljoa. Ilmeni myös se, että Matkailukeskus Rauhalahden palveluita, ei osata välttämättä erottaa muista alueen palveluista. Muuten Rauhalahden alue on hyvinkin merkittävä ja suuri osa vastaajista ovat tietäneet sen koko elämänsä ajan. Vastauksien mukaan Matkailukeskus Rauhalahden markkinointia näkyy eniten sosiaalisessa mediassa, mutta markkinointiin ja yrityksen eri palveluiden näkyvyyteen liittyen on kehitettävää.