Koulutus- ja oppisopimuspaikkojen nykytila talotekniikka-alan opinnoissa Lapin koulutuskeskus Redussa
Kaihua, Markus (2022)
Kaihua, Markus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328345
Tiivistelmä
Lapin koulutuskeskuksessa REDUssa talotekniikan perustutkinnon koulutus- ja oppisopimuksia tehdään alan opiskelijoille. Sopimuksilla sovitaan siitä, miten työpaikoilla järjestettävää koulutusta toteutetaan. Ammatillisen koulutuksen lain 8 luvussa on säädetty työpaikalla järjestettävästä koulutuksesta. Tämä tarkoittaa, että opiskelija on työelämässä pääsääntöisesti toisen ja kolman-nen vuoden ajalla eri pituisina jaksoina. Hän suorittaa pääsääntöisesti opintonsa koulutus- ja op-pisopimuskoulutuksella työelämässä tehden ammattiosaamisen näytöt eri tutkinnon osiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin talotekniikan perustutkinnon opiskelijoiden koulutus- ja oppisopi-mus paikkojen merkitystä heidän opintopolullaan. Työn tavoitteena oli selvittää koulutus- ja oppi-sopimuspaikkojen nykytilaa ja sitä, kuinka hyvin ja tutkinnon perusteiden vaatimuksien perusteel-la opiskelijat saivat suoritettua työharjoittelun työelämässä. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka paljon ja millä laajuudella opiskelijat suorittavat opintojaan koulutus- ja oppisopimuskoulutuksella
Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselyillä ja käyt-tämällä Forms-työkalua. Kyselyt tehdään kolmannen vuosikurssin opiskelijoille, jotka ovat valmis-tumassa tai ovat juuri valmistuneet.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin talotekniikan perustutkinnon opiskelijoiden koulutus- ja oppisopi-mus paikkojen merkitystä heidän opintopolullaan. Työn tavoitteena oli selvittää koulutus- ja oppi-sopimuspaikkojen nykytilaa ja sitä, kuinka hyvin ja tutkinnon perusteiden vaatimuksien perusteel-la opiskelijat saivat suoritettua työharjoittelun työelämässä. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka paljon ja millä laajuudella opiskelijat suorittavat opintojaan koulutus- ja oppisopimuskoulutuksella
Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselyillä ja käyt-tämällä Forms-työkalua. Kyselyt tehdään kolmannen vuosikurssin opiskelijoille, jotka ovat valmis-tumassa tai ovat juuri valmistuneet.