Alle kouluikäisten lasten osallistaminen ruoanlaittoon ja keittiöaskareisiin perheissä: lapset keittiössä materiaalin toteuttaminen Ruokakasvatusyhdistys Ruukku Ry:lle
Louna, Sanna-Leena (2022)
Louna, Sanna-Leena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328400
Tiivistelmä
Ruokakasvatusta käytetään ammattilaisten toimesta pedagogisena työkaluna päiväkodeissa ja kouluissa. Pienten lasten tärkeimpiä ruokakasvattajia ovat kuitenkin omat vanhemmat päiväkodin lisäksi, sillä kotona syödään monta ateriaa päivässä. Ruokakasvatuksella on tarkoitus herättää uteliaisuus ja kiinnostus ruokaan erilaisista näkökulmista.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää kuinka paljon vanhemmat ottavat alle kouluikäisiä lapsia mukaan kotona ruuanlaittoon ja muihin keittiöaskareisiin, tai mitä esteitä mukaan ottamiselle on. Sekä selvitetään mitä tehtäviä lapsen saavat keittiössä tehdä. Tutkitaan myös, miten lasten osallisuutta keittiöaskareisiin voitaisiin lisätä.
Lapsuus on tärkeä elämänvaihe oppia ja sisäistää monipuolinen ja terveellinen ruokavalio. Kun lapset saavat osallistua ruuan tekemiseen, he kokeilevat ennakkoluulottomammin uusia ruokia ja kunnioittavat ruokaa. Samalla lasten motoriset ja sosiaaliset taidot kehittyvät. Lasten osallistuessa ruuanlaittoon heille kehittyy ruokatajua ja heistä kasvaa aktiivisia ruokakansalaisia.
Työn tutkimusote on pääosin laadullinen, jossa on lisäksi myös määrällisen aineiston hankintaa. Työn lähestymistapa on konstruktiivinen, jossa luodaan testattuja malleja, kuinka lapsia voidaan ottaa mukaan ruuanvalmistukseen ja keittiöaskareisiin. Määrällisellä alkukartoituksella selvitettiin, miten vanhemmat ottavat alle kouluikäisiä lapsia mukaan keittiöön ja mitä lapset saavat keittiössä tehdä. Kyselyn tulosten perusteella tuotettiin konstruktio eli havainnollistettiin, kuinka alle kouluikäisiä lapsia voidaan ottaa ikä- ja taitotasoisesti mukaan erilaisiin keittiöaskareisiin. Havaintomateriaali sisälsi selittävää tekstiä sekä 22 kuvaa ja 8 videota, joiden pituus vaihteli 8–10 sekunnin välillä. Lopputuloksena syntynyt valmis konstruktio eli havaintomateriaali on Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n sivuilla kaikkien käytettävissä.
Keittiö ja ruuanlaitto luovat hyvin monipuolisen oppimisympäristön pienen lapsen maailmaan. Keittiössä ei vain opita motorisia taitoja ja ruuanlaittotaitoa, vaan se vaikuttaa myös lapsen itsetuntoon onnistumisten ja uusien asioiden oppimisen kautta, sekä vuorovaikutusvaikutustaitoihin, kun toimitaan yhdessä vanhempien, muiden aikuisten tai toisten lasten kanssa. Esimerkit ja mallinnukset on suunniteltu siten, että lapsen on mahdollista suoriutua tehtävistä, saada onnistumisen kokemuksia ja oppia uusia taitoja. Tuotettu materiaali koettiin hyödylliseksi, selkeäksi ja siitä sai uusia vinkkejä ja ideoita oman perheen toimintaan.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää kuinka paljon vanhemmat ottavat alle kouluikäisiä lapsia mukaan kotona ruuanlaittoon ja muihin keittiöaskareisiin, tai mitä esteitä mukaan ottamiselle on. Sekä selvitetään mitä tehtäviä lapsen saavat keittiössä tehdä. Tutkitaan myös, miten lasten osallisuutta keittiöaskareisiin voitaisiin lisätä.
Lapsuus on tärkeä elämänvaihe oppia ja sisäistää monipuolinen ja terveellinen ruokavalio. Kun lapset saavat osallistua ruuan tekemiseen, he kokeilevat ennakkoluulottomammin uusia ruokia ja kunnioittavat ruokaa. Samalla lasten motoriset ja sosiaaliset taidot kehittyvät. Lasten osallistuessa ruuanlaittoon heille kehittyy ruokatajua ja heistä kasvaa aktiivisia ruokakansalaisia.
Työn tutkimusote on pääosin laadullinen, jossa on lisäksi myös määrällisen aineiston hankintaa. Työn lähestymistapa on konstruktiivinen, jossa luodaan testattuja malleja, kuinka lapsia voidaan ottaa mukaan ruuanvalmistukseen ja keittiöaskareisiin. Määrällisellä alkukartoituksella selvitettiin, miten vanhemmat ottavat alle kouluikäisiä lapsia mukaan keittiöön ja mitä lapset saavat keittiössä tehdä. Kyselyn tulosten perusteella tuotettiin konstruktio eli havainnollistettiin, kuinka alle kouluikäisiä lapsia voidaan ottaa ikä- ja taitotasoisesti mukaan erilaisiin keittiöaskareisiin. Havaintomateriaali sisälsi selittävää tekstiä sekä 22 kuvaa ja 8 videota, joiden pituus vaihteli 8–10 sekunnin välillä. Lopputuloksena syntynyt valmis konstruktio eli havaintomateriaali on Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n sivuilla kaikkien käytettävissä.
Keittiö ja ruuanlaitto luovat hyvin monipuolisen oppimisympäristön pienen lapsen maailmaan. Keittiössä ei vain opita motorisia taitoja ja ruuanlaittotaitoa, vaan se vaikuttaa myös lapsen itsetuntoon onnistumisten ja uusien asioiden oppimisen kautta, sekä vuorovaikutusvaikutustaitoihin, kun toimitaan yhdessä vanhempien, muiden aikuisten tai toisten lasten kanssa. Esimerkit ja mallinnukset on suunniteltu siten, että lapsen on mahdollista suoriutua tehtävistä, saada onnistumisen kokemuksia ja oppia uusia taitoja. Tuotettu materiaali koettiin hyödylliseksi, selkeäksi ja siitä sai uusia vinkkejä ja ideoita oman perheen toimintaan.