Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tahtireluktanssikoneiden lämpöajojen tehokas mittaaminen

Högfors, Roy (2014)

Avaa tiedosto
Hogfors_Roy.pdf.pdf (2.315Mt)
Lataukset: 


Högfors, Roy
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511948
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä määriteltiin tahtireluktanssimoottorin lämpöajojen tehokas mittaaminen. ABB:n uusi tuote, tahtireluktanssimoottoripaketti, on suunniteltu asiakkaan tarpeisiin mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella. Paketti sisältää moottorin ja ACS850-taajuusmuuttajan. Tästä johtuen ABB:n täytyi kehittää pa-kettimittauksen lämpöajotestit mahdollisimman tehokkaaksi, joista oli helppo määrittää lämpöajojärjestys. Tehtäväkseni jäi dokumentoida 24 lämpöajopistettä kustakin koneesta. Tahtireluktanssimoottoreita, joista lämpöajotestit tähän työhön tehtiin, oli kaksi kappaletta sekä 280 että 315 runkokoon moottoria sekä referens-sinä runkokoon 280 oikosulkumoottori. Lämpöajodatasta oli tehtävä ajallisesti nopein mahdollinen lämpöajojärjestys. Työssä valittiin, mitkä tahtireluktanssimoottorit otettiin testeihin. Kun koneet oli valittu, odotettiin että moottorit olisivat olleet jo ennen joulua 2013 testeissä. Toi-sin kävi ja testit venyivät vuoden 2014 tammikuun puolelle. Kaikki moottorit saa-atiin kuitenkin ajettua vuoden 2014 maaliskuun aikana. Työssä ajettiin kaksi moottoria manuaalisesti ja kaksi HTR-automaatio-ohjelmalla. Vaikka testit venyivät kohtuullisen pitkään, saatiin tuloksista hyviä. Tulokset ke-rättiin Excel-taulukoihin, joista oli helppo määrittää lämpöajojärjestys sekä ajat lämpöajopisteille. Loppujen lopuksi saatiin tehokkain lämpöajoaika, joka oli kolmetoista tuntia nopeampi kuin ensimmäiset määritellyt ajat.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste