Pienyrittäjän opas onnistuneeseen sisältömarkkinointiin
Ruokonen, Vera (2022)
Ruokonen, Vera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328549
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on sisältömarkkinointi digitaalisissa markkinointiviestintäkanavissa. Opinnäytetyöprosessini tarkoitus oli koota kuluttajamarkkinoilla toimiville pienyrityksille opas, joka esittelee sisältömarkkinoinnin perusteet. Pienyrittäjän opas onnistuneeseen sisältömarkkinointiin on sekä oppaan että opinnäytetyöraportin nimi. Oma sisältömarkkinointia tekevä kevytyritykseni toimi opinnäytetyön toimeksiantajana.
Opinnäytetyöprosessin aluksi kartoitin omaa osaamistani sisältömarkkinoinnista, jonka jälkeen etsin työn tietoperustaa varten alan ammattilaisten laatimia oppaita, kirjoja ja artikkeleita. Pyrin hyödyntämään mahdollisimman uusia lähteitä, jotta tietoperustassa esittämäni tiedot olisivat relevantteja. Kokosin tietoperustan niin, että ensin määrittelen, mitä sisältömarkkinointi on ja sen jälkeen perustelen lähteistä löytyvien tietojen avulla, miksi sisältömarkkinointi on tärkeää nykyaikaisille B2C-yrityksille. Tietoperustan toinen osuus esittelee sisältöstrategian jokaisen osan yksitellen.
Tein tietoperustan tueksi laadullisen tutkimuksen aiheesta. Tutkimuksen tarkoitus oli ymmärtää, mitä haasteita pienyrittäjät kokivat sisältömarkkinoinnissa. Järjestin kolme teemahaastattelua ja haastattelin yhteensä neljää pienyrittäjää. Käytin analyysimenetelmänä sisällönanalyysiä. Tärkeimmät tulokset analyysista olivat, että asiakaspersoonien laadinta ja sisällöntuoton suunnitelmallisuus ovat aiheita, joihin suurin osa haastateltavien mainitsemista haasteista liittyi. Tein johtopäätöksen, että näitä aiheita tulisi käsitellä oppaassani tarkasti. Asiakaspersoonien määrittely auttaa sisältöstrategian laadinnassa merkittävästi, ja suunnitelmallisuuden avulla sisältömarkkinointia voidaan tehdä tehokkaasti ja järjestelmällisesti. Jos yrityksissä ei ollut tehty suunnitelmaa, julkaisutahti ei ollut säännöllistä ja aktiivisuus viestintäkanavissa kärsi.
Raportin valmistuttua aloin tekemään opasta: suunnittelin oppaan aiheet tietoperustan ja empiirisen aineiston pohjalta. Sisältöstrategian kaikki osuudet esitellään oppaassa, mutta osaan aiheista on paneuduttu pintapuolisemmin kuin toisiin. Asiakaspersoonien määrittely, viestintäkanavien valinta sekä sisältöjen aiheiden määritys ovat oppaan isoimpia teemoja, kun taas esimerkiksi hakukoneoptimoinnista esitellään vain perusteet. Sisällöntuoton suunnittelu on oma osuutensa oppaassa, mutta suunnitelmallisuuden tärkeyttä korostetaan myös muiden aiheiden lomassa. The subject of my thesis is content marketing in digital marketing channels. The purpose of the thesis was to find out what is needed for successful content marketing and after that to make a guide about it for small business owners. The guide is called Small Entrepreneur’s Guide to Content Marketing. I was my own applicant for the thesis. My personal enthusiasm towards the subject was the reason I wanted to do the thesis for myself.
In the beginning of the process, I mapped out my own knowledge about the subject. After that I looked for relevant guides, books and articles made by marketing professionals. The information base begins with the definition of content marketing and after that I present every part of content strategy individually. Based on the sources I managed to justify the importance of content marketing for modern B2C-businesses.
To support the information base, I did qualitative research. I arranged three theme interviews and interviewed four small business owners. I did content analysis and based on that I made conclusions on what themes I should conclude in my guide. The most important conclusions where that customer knowledge was the key to making content marketing successfully. Another main point was that business owners who did plan their posts and marketing actions in advance where able to stay more active and consistent in the chosen marketing channels than the ones who didn’t make any plans.
After the report was ready, I began to write out the guide. I utilized both the information base and the conclusions made based on the content analysis. Other subjects of content strategy were given a smaller attention in the guide than the others. Customer profiles, the selection of marketing channels and making up the subjects for the content were the most highlighted parts in the guide. I also emphasized the importance of planning content marketing actions in advance.
Opinnäytetyöprosessin aluksi kartoitin omaa osaamistani sisältömarkkinoinnista, jonka jälkeen etsin työn tietoperustaa varten alan ammattilaisten laatimia oppaita, kirjoja ja artikkeleita. Pyrin hyödyntämään mahdollisimman uusia lähteitä, jotta tietoperustassa esittämäni tiedot olisivat relevantteja. Kokosin tietoperustan niin, että ensin määrittelen, mitä sisältömarkkinointi on ja sen jälkeen perustelen lähteistä löytyvien tietojen avulla, miksi sisältömarkkinointi on tärkeää nykyaikaisille B2C-yrityksille. Tietoperustan toinen osuus esittelee sisältöstrategian jokaisen osan yksitellen.
Tein tietoperustan tueksi laadullisen tutkimuksen aiheesta. Tutkimuksen tarkoitus oli ymmärtää, mitä haasteita pienyrittäjät kokivat sisältömarkkinoinnissa. Järjestin kolme teemahaastattelua ja haastattelin yhteensä neljää pienyrittäjää. Käytin analyysimenetelmänä sisällönanalyysiä. Tärkeimmät tulokset analyysista olivat, että asiakaspersoonien laadinta ja sisällöntuoton suunnitelmallisuus ovat aiheita, joihin suurin osa haastateltavien mainitsemista haasteista liittyi. Tein johtopäätöksen, että näitä aiheita tulisi käsitellä oppaassani tarkasti. Asiakaspersoonien määrittely auttaa sisältöstrategian laadinnassa merkittävästi, ja suunnitelmallisuuden avulla sisältömarkkinointia voidaan tehdä tehokkaasti ja järjestelmällisesti. Jos yrityksissä ei ollut tehty suunnitelmaa, julkaisutahti ei ollut säännöllistä ja aktiivisuus viestintäkanavissa kärsi.
Raportin valmistuttua aloin tekemään opasta: suunnittelin oppaan aiheet tietoperustan ja empiirisen aineiston pohjalta. Sisältöstrategian kaikki osuudet esitellään oppaassa, mutta osaan aiheista on paneuduttu pintapuolisemmin kuin toisiin. Asiakaspersoonien määrittely, viestintäkanavien valinta sekä sisältöjen aiheiden määritys ovat oppaan isoimpia teemoja, kun taas esimerkiksi hakukoneoptimoinnista esitellään vain perusteet. Sisällöntuoton suunnittelu on oma osuutensa oppaassa, mutta suunnitelmallisuuden tärkeyttä korostetaan myös muiden aiheiden lomassa.
In the beginning of the process, I mapped out my own knowledge about the subject. After that I looked for relevant guides, books and articles made by marketing professionals. The information base begins with the definition of content marketing and after that I present every part of content strategy individually. Based on the sources I managed to justify the importance of content marketing for modern B2C-businesses.
To support the information base, I did qualitative research. I arranged three theme interviews and interviewed four small business owners. I did content analysis and based on that I made conclusions on what themes I should conclude in my guide. The most important conclusions where that customer knowledge was the key to making content marketing successfully. Another main point was that business owners who did plan their posts and marketing actions in advance where able to stay more active and consistent in the chosen marketing channels than the ones who didn’t make any plans.
After the report was ready, I began to write out the guide. I utilized both the information base and the conclusions made based on the content analysis. Other subjects of content strategy were given a smaller attention in the guide than the others. Customer profiles, the selection of marketing channels and making up the subjects for the content were the most highlighted parts in the guide. I also emphasized the importance of planning content marketing actions in advance.