Kaasuautotekniikan koulutustarveselvitys autokorjaamoille Oulun alueella
Tajakka, Jari (2022)
Tajakka, Jari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429643
Tiivistelmä
Autoalalla on käynnissä liikenteen käyttövoimia ja polttoaineita koskeva murros, joka näkyy myös Suomen tieliikenteessä olevan autokaluston muutoksena. Perinteisten nestemäisten polttoaineiden rinnalle on tullut yhtenä vaihtoehtona kaasukäyttöiset ajoneuvot, jotka ovat alkaneet yleistymään vuoden 2010 jälkeen. Oulun alueen kaasuautokannan kasvua on edesauttanut laajentunut kaasun tankkausverkosto, ja päivittäisessä liikenteessä kaasuautot ovatkin tätä nykyä arkipäiväinen näky.
Kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa käytetään polttoainejärjestelmissä perinteisestä poikkeavaa tekniikkaa. Lisäksi kaasuna oleva polttoaine on Suomessa autoalalla varsin uusi tuttavuus. Kaasuun liittyy oma lainsäädäntönsä, mutta myös työturvallisuuden kannalta tulee tiedostaa erot perinteisiin polttoaineisiin verrattuna. Autonvalmistajilla on lisäksi omia vaatimuksia mm. pätevyysvaatimuksien suhteen. Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, millaisena kaasuautojen rooli näyttäytyy Oulun alueen autokorjaamoalan yrityksille ja onko se tuonut mukanaan tarvetta kaasuautoihin liittyvälle koulutukselle. Tämän selvityksen tilaajana toiminut Koulutuskuntayhtymä OSAO voi tutkimustulosten pohjalta tehdä jatkossa toimia mahdolliseen koulutustarpeeseen vastaamiseksi.
Tutkimuksessa käytetty lähestymistapa oli määrällinen tutkimus, koska se soveltui tehtävän luonteeseen ja käytettävissä olleisiin resursseihin parhaiten. Tutkimuksessa suoritettiin yksi sähköisesti toteutettu kysely, joka suunnattiin ennalta valikoiduille autokorjaamoalan yrityksille. Lisäksi tutkimuksen kirjallisuusosiossa tutustuttiin aiemmin alalla tehtyihin koulutustarvetta sivuaviin tutkimuksiin.
Tässä työssä suoritetun tutkimuksen perusteella kaasuautotekniikan koulutustarvetta oli olemassa osassa tutkimuksessa mukana olleista yrityksistä. Yli puolet vastaajista oli työskennellyt jollakin tavalla kaasuajoneuvojen kanssa jo aiemmin, mutta alle kymmenesosa oli osallistunut kaasuautoihin liittyvään koulutukseen. Koulutuksen saatavuudessa erilaisille korjaamoille havaittiin olevan myös eroja.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kaasuautoihin liittyvää koulutusta tulee tarjota eri koulutuksen järjestäjien kautta alan yrityksille lyhytkoulutuksina, mutta se tulee huomioida myös ammatillisen koulutuksen eri asteilla. Lisäksi kaasuautotekniikan koulutustarjontaa tulee jatkossa laajentaa enemmän myös raskaaseen kalustoon, koska teknologian käyttöä pyritään edistämään niissä julkisilla ohjaustoimilla.
Kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa käytetään polttoainejärjestelmissä perinteisestä poikkeavaa tekniikkaa. Lisäksi kaasuna oleva polttoaine on Suomessa autoalalla varsin uusi tuttavuus. Kaasuun liittyy oma lainsäädäntönsä, mutta myös työturvallisuuden kannalta tulee tiedostaa erot perinteisiin polttoaineisiin verrattuna. Autonvalmistajilla on lisäksi omia vaatimuksia mm. pätevyysvaatimuksien suhteen. Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, millaisena kaasuautojen rooli näyttäytyy Oulun alueen autokorjaamoalan yrityksille ja onko se tuonut mukanaan tarvetta kaasuautoihin liittyvälle koulutukselle. Tämän selvityksen tilaajana toiminut Koulutuskuntayhtymä OSAO voi tutkimustulosten pohjalta tehdä jatkossa toimia mahdolliseen koulutustarpeeseen vastaamiseksi.
Tutkimuksessa käytetty lähestymistapa oli määrällinen tutkimus, koska se soveltui tehtävän luonteeseen ja käytettävissä olleisiin resursseihin parhaiten. Tutkimuksessa suoritettiin yksi sähköisesti toteutettu kysely, joka suunnattiin ennalta valikoiduille autokorjaamoalan yrityksille. Lisäksi tutkimuksen kirjallisuusosiossa tutustuttiin aiemmin alalla tehtyihin koulutustarvetta sivuaviin tutkimuksiin.
Tässä työssä suoritetun tutkimuksen perusteella kaasuautotekniikan koulutustarvetta oli olemassa osassa tutkimuksessa mukana olleista yrityksistä. Yli puolet vastaajista oli työskennellyt jollakin tavalla kaasuajoneuvojen kanssa jo aiemmin, mutta alle kymmenesosa oli osallistunut kaasuautoihin liittyvään koulutukseen. Koulutuksen saatavuudessa erilaisille korjaamoille havaittiin olevan myös eroja.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kaasuautoihin liittyvää koulutusta tulee tarjota eri koulutuksen järjestäjien kautta alan yrityksille lyhytkoulutuksina, mutta se tulee huomioida myös ammatillisen koulutuksen eri asteilla. Lisäksi kaasuautotekniikan koulutustarjontaa tulee jatkossa laajentaa enemmän myös raskaaseen kalustoon, koska teknologian käyttöä pyritään edistämään niissä julkisilla ohjaustoimilla.