Myynnin uusasiakashankinnan johtaminen
Toivanen, Jani (2022)
Toivanen, Jani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429700
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajayritykselle Avesco Oy, jossa kirjoittaja on työskennellyt noin viisi kuukautta ennen opinnäytetyön aloittamista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä toimeksiantajayrityksen uusasiakashankinnan ja sen johtamisen nykytilanteeseen sekä tunnistaa keskeisiä haasteita. Tavoitteena oli tunnistaa kehityskohteita, saavuttaa lisää ymmärrystä sekä ehdottaa suuntaviivoja, millaisilla toimilla myynnin uusasiakashankintaa ja sen johtamista voitaisiin tehostaa ja kehittää toimeksiantajayrityksessä.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin aiheeseen hyödyntäen erilaisia lähteitä myynnistä, myynnin johtamisesta sekä uusasiakashankinnasta. Aiheeseen perehtymisen jälkeen tutkimusmenetelmiksi valittiin määrällinen kysely, joka suunnattiin myyjille. Kyselyyn vastasi kuusi myyjää yhdeksästä. Kyselyllä selvitettiin myyjien ajankäyttöä, tyytyväisyyttä sekä myyjien kohtaamia haasteita uusasiakashankinnassa. Myynnin johtamisen nykytilanteeseen syvennyttiin haastattelemalla toimeksiantajayrityksen myyntijohtajaa. Teemahaastattelulla tahdottiin myös selvittää havaittuja haasteita.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että uusasiakashankintaan ei ollut asetettu tarpeenmukaisia tavoitteita ja sen seuranta oli puutteellista. Myyjien kohdalla ajankäyttö ja aktiivisuus uusasiakashankinnassa oli vaihtelevaa, mutta keskimäärin vähäistä. Myyjien keskeisimmäksi haasteeksi uusasiakashankinnassa ilmeni uuden potentiaalisen asiakkaan vakuuttaminen edustetun ratkaisun hyödyistä ja sen tuottamasta lisäarvosta kilpailijoiden tarjoamaan verrattuna. Kyselystä ilmeni myös myyjien tyytymättömyyttä markkinoinnin tuottamien liidien määrään ja laatuun.
Työn lopuksi arvioitiin kehitystarpeita ja esitettiin kehitysehdotuksia. Kehitysehdotukset sisälsivät konkreettisia ehdotuksia sekä suuntaviivoja, joilla lähteä kehittämään myynnin uusasiakashankinnan johtamista.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin aiheeseen hyödyntäen erilaisia lähteitä myynnistä, myynnin johtamisesta sekä uusasiakashankinnasta. Aiheeseen perehtymisen jälkeen tutkimusmenetelmiksi valittiin määrällinen kysely, joka suunnattiin myyjille. Kyselyyn vastasi kuusi myyjää yhdeksästä. Kyselyllä selvitettiin myyjien ajankäyttöä, tyytyväisyyttä sekä myyjien kohtaamia haasteita uusasiakashankinnassa. Myynnin johtamisen nykytilanteeseen syvennyttiin haastattelemalla toimeksiantajayrityksen myyntijohtajaa. Teemahaastattelulla tahdottiin myös selvittää havaittuja haasteita.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että uusasiakashankintaan ei ollut asetettu tarpeenmukaisia tavoitteita ja sen seuranta oli puutteellista. Myyjien kohdalla ajankäyttö ja aktiivisuus uusasiakashankinnassa oli vaihtelevaa, mutta keskimäärin vähäistä. Myyjien keskeisimmäksi haasteeksi uusasiakashankinnassa ilmeni uuden potentiaalisen asiakkaan vakuuttaminen edustetun ratkaisun hyödyistä ja sen tuottamasta lisäarvosta kilpailijoiden tarjoamaan verrattuna. Kyselystä ilmeni myös myyjien tyytymättömyyttä markkinoinnin tuottamien liidien määrään ja laatuun.
Työn lopuksi arvioitiin kehitystarpeita ja esitettiin kehitysehdotuksia. Kehitysehdotukset sisälsivät konkreettisia ehdotuksia sekä suuntaviivoja, joilla lähteä kehittämään myynnin uusasiakashankinnan johtamista.