Pohjois-Savolaisten yritysten kansainvälisen menestyksen kilpailukeinot
Simonen, Aatu; Niskanen, Kaisa (2022)
Simonen, Aatu
Niskanen, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429705
Tiivistelmä
Kansainvälisillä markkinoilla erottautuminen ja menestymisen vaatii yritykseltä paljon sinnikkyyttä ja kekseliäisyyttä, johtuen kovasta kilpailusta ja tarjonnasta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millaisia kilpailukeinoja kansainvälistyneet Pohjois-Savolaiset yritykset käyttävät ja ovat käyttäneet menestyäkseen kansainvälisillä markkinoilla. Siihen pohjautuen opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille parhaat keinot kyseisillä
markkinoilla menestymiseen sitä tavoitteleville yrityksille.
Teoriaosiossa käsittelemme yritysten kansainvälistymisen prosesseja, tunnettuutta, kilpailukeinoja kansainvälisillä markkinoilla, johtamisen merkitystä ja Pohjois-Savon alueen yritysten kansainvälisyyttä. Aineistona
opinnäytetyössä on käytetty erilaisia verkkolähteitä ja kirjallisuutta.
Opinnäytetyössä on toteutettu kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimus. Kohderyhmänä tutkimuksessamme on Pohjois-Savon alueella sijaitsevat kansainvälisesti menestyneet yritykset. Tutkimus on tehty sähköpostin välityksellä ja vastaukset on kerätty kyselynlomakkeen avulla. Tutkimus koostui kyselylomakkeen
laatimisesta, kyselyn toteuttamisesta ja tutkimustulosten analysoinnista. Tutkimus on kokonaisuudessaan
analysoitu anonyymina ja vastauksista on koostettu johtopäätökset peilaten teoriatietoon.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että menestys kansainvälisillä markkinoilla on monen tekijän summa. Kyselyyn vastanneiden yritysten vastauksista löytyi paljon yhtäläisyyksiä, joiden avulla muodostimme viisi tärkeintä kategoriaa. Päätekijöiksi muodostuivat johtaminen ja strategia, tuote ja palvelu, tunnettuus, asiakkuudet sekä kontaktit ja sidosryhmät.
markkinoilla menestymiseen sitä tavoitteleville yrityksille.
Teoriaosiossa käsittelemme yritysten kansainvälistymisen prosesseja, tunnettuutta, kilpailukeinoja kansainvälisillä markkinoilla, johtamisen merkitystä ja Pohjois-Savon alueen yritysten kansainvälisyyttä. Aineistona
opinnäytetyössä on käytetty erilaisia verkkolähteitä ja kirjallisuutta.
Opinnäytetyössä on toteutettu kvalitatiivinen tutkimus eli laadullinen tutkimus. Kohderyhmänä tutkimuksessamme on Pohjois-Savon alueella sijaitsevat kansainvälisesti menestyneet yritykset. Tutkimus on tehty sähköpostin välityksellä ja vastaukset on kerätty kyselynlomakkeen avulla. Tutkimus koostui kyselylomakkeen
laatimisesta, kyselyn toteuttamisesta ja tutkimustulosten analysoinnista. Tutkimus on kokonaisuudessaan
analysoitu anonyymina ja vastauksista on koostettu johtopäätökset peilaten teoriatietoon.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että menestys kansainvälisillä markkinoilla on monen tekijän summa. Kyselyyn vastanneiden yritysten vastauksista löytyi paljon yhtäläisyyksiä, joiden avulla muodostimme viisi tärkeintä kategoriaa. Päätekijöiksi muodostuivat johtaminen ja strategia, tuote ja palvelu, tunnettuus, asiakkuudet sekä kontaktit ja sidosryhmät.