Työparityön palapeli : Työparityöskentely päiväkodissa henkilökunnan kokemana
Räsänen, Maarit (2014)
Räsänen, Maarit
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812168
Tiivistelmä
”Työparityön palapeli” on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jossa selvitettiin kolmen kuopiolaisen päiväkodin henkilökunnan kokemuksia työparityöskentelystä päiväkodissa. Tutkimuksessa otettiin selville millaisia hyötyjä ja haasteita uusi työmenetelmä oli tuonut päivähoidon arkeen ja kasvatuskumppanuuteen sekä miten työparityöskentelyä voisi kehittää. Haastattelujen kehittämisideoilla työyhteisöt voivat jatkaa työmenetelmän kehittämistä päiväkodin tarpeita vastaavaksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin haastattelemalla kahtatoista päiväkodin työntekijää. Erilaisten näkökulmien tuomiseksi haastateltavien joukossa oli lastentarhanopettajia, lastenhoitajia sekä päiväkotien johtajia. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällön analyysia ja aineiston kuvaamisessa Yrjö Engeströmin (1987) toimintajärjestelmän rakennemallia.
Haastattelujen perusteella työparityöskentely koettiin pääosin myönteiseksi työmenetelmäksi. Suurin osa haastateltavista koki, että etenkin lapset hyötyvät työparityöskentelystä. Pieni ryhmäkoko ja pienryhmätyöskentely helpottivat työntekijöitä lapsen yksilöllisessä huomioimisessa ja mahdollistivat varhaisen tukemisen tehokkaalla havainnoimisella. Työmenetelmän toimivuus edellyttää työparilta henkilökemioiden yhteensopivuuden lisäksi yhtenäistä näkemystä työn tekemisen tavoista ja saumatonta yhteistyötä koko työyhteisön kesken. Parhaimmillaan työparityöskentely tukee työssä jaksamista ja auttaa kasvattajia luomaan puitteet lapsen yksilöllisen kasvun ja kehityksen tukemiselle.
Työparityöskentelyn suurimmaksi haasteeksi koettiin työmenetelmän haavoittuvuus yllättävissä poissaoloissa. Toimiva työparityö edellyttää kaikkien työyhteisön jäsenten osallistumista, tarkkaa toiminnan aikatauluttamista ja yh-teisen pelisääntöjen kirjaamista. Työn kehittämisen näkökulmasta oman toiminnan jatkuvan arvioimisen merkitys korostui. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää lasten kokemuksia työparityöskentelystä tai toistaa tutkimus päiväkodeissa, joissa työparityöskentelyä käytetään samassa laajuudessa. Työparityö työmenetelmänä on haasteellinen palapeli, mutta palasten osuessa kohdalleen se voi olla ratkaisu useisiin päivähoidon haasteisiin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin haastattelemalla kahtatoista päiväkodin työntekijää. Erilaisten näkökulmien tuomiseksi haastateltavien joukossa oli lastentarhanopettajia, lastenhoitajia sekä päiväkotien johtajia. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällön analyysia ja aineiston kuvaamisessa Yrjö Engeströmin (1987) toimintajärjestelmän rakennemallia.
Haastattelujen perusteella työparityöskentely koettiin pääosin myönteiseksi työmenetelmäksi. Suurin osa haastateltavista koki, että etenkin lapset hyötyvät työparityöskentelystä. Pieni ryhmäkoko ja pienryhmätyöskentely helpottivat työntekijöitä lapsen yksilöllisessä huomioimisessa ja mahdollistivat varhaisen tukemisen tehokkaalla havainnoimisella. Työmenetelmän toimivuus edellyttää työparilta henkilökemioiden yhteensopivuuden lisäksi yhtenäistä näkemystä työn tekemisen tavoista ja saumatonta yhteistyötä koko työyhteisön kesken. Parhaimmillaan työparityöskentely tukee työssä jaksamista ja auttaa kasvattajia luomaan puitteet lapsen yksilöllisen kasvun ja kehityksen tukemiselle.
Työparityöskentelyn suurimmaksi haasteeksi koettiin työmenetelmän haavoittuvuus yllättävissä poissaoloissa. Toimiva työparityö edellyttää kaikkien työyhteisön jäsenten osallistumista, tarkkaa toiminnan aikatauluttamista ja yh-teisen pelisääntöjen kirjaamista. Työn kehittämisen näkökulmasta oman toiminnan jatkuvan arvioimisen merkitys korostui. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää lasten kokemuksia työparityöskentelystä tai toistaa tutkimus päiväkodeissa, joissa työparityöskentelyä käytetään samassa laajuudessa. Työparityö työmenetelmänä on haasteellinen palapeli, mutta palasten osuessa kohdalleen se voi olla ratkaisu useisiin päivähoidon haasteisiin.