Liikuntapäivän suunnittelu ja toteuttaminen Pulkkilan peruskoululle palvelumuotoilua hyödyntäen
Toppinen, Venla; Helenius, Vili-Petteri (2022)
Toppinen, Venla
Helenius, Vili-Petteri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429745
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja toteuttaa Pulkkilan peruskoulun 1–9 luokkalaisille uudenlainen liikuntapäivä. Tavoitteina oli tukea oppilaiden liikunnallisen elämäntavan omaksumista, tarjota heille positiivisia kokemuksia liikunnasta sekä luoda rohkaiseva ja positiivinen ilmapiiri päivän ajalle. Työn toimeksiantajana toimiva Pulkkilan peruskoulu halusi liikuntapäivän sisältöjen olevan uusia ja innostavia, mutta myös tuttuja ja turvallisia. Heidän tavoitteinaan oli saada toiminnallinen, monipuolinen ja osallistava liikuntapäivä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoiluprosessin eri vaiheista valittiin liikuntapäivän tapahtumatuotantoon sopivat ja näiden pohjalta luotiin johdonmukaisesti etenevä prosessi. Näissä eri vaiheissa työkaluina käytettiin briefiä, benchmarkkauksen ja käsitekartan yhdistelmää, aivoriihtä, kyselyä sekä ideointia. Liikuntapäivän haluttiin olevan ennen kaikkea oppilaille mieluinen, joten heidät osallistettiin sisältöjen suunnitteluun tiettyjen rajauksien sisällä.
Liikuntapäivä toteutui kesäkuun 2022 alussa oppilaiden koulupäivän aikana. Päivä jaettiin kahteen osaan ala- ja yläkoululaisten kesken, jolloin alakoululaiset osallistuivat aamupäivästä ja yläkoululaiset iltapäivästä. Alakoululaisten toiminta keskittyi luokittain valittujen kolmen eri liikuntapisteen kiertämiseen ja yläkoululaiset saivat valita itselle mieluisimman aktiviteetin melonnan ja sup -lautailun, frisbeegolfin tai toiminnallisten pisteiden väliltä. Opinnäytetyöntekijöiden rooli päivän aikana oli arvioida päivän toimivuutta havainnoimalla ja liikuntapisteiden toiminnanohjauksesta vastasivat erilliset ohjaajat, joista yksi oli liikunnanohjaajaopiskelija, kaksi Siikalatvan kunnan liikunta- ja vapaa-aikatoimen työntekijöitä ja kolme paikallisen urheiluseuran, Pulkkilan Ponnen jäseniä.
Päivästä kerättiin palautetta oppilailta ja liikuntapisteiden ohjaajilta. Kaikkien palautteiden perusteella, sekä kirjallisen että suullisen, voidaan todeta liikuntapäivän olleen onnistunut. Kirjoittajien sekä toimeksiantajan nimeämät tavoitteet saavutettiin. Oppilaat saivat positiivisia kokemuksia liikunnasta, ilmapiiri oli positiivinen ja toimintaan rohkaiseva sekä liikuntapisteiden sisällöt oli luotu siten, että ne tukivat liikunnallisen elämäntavan omaksumista. Oppilaat ja opettajat toivoivat samanlaista päivää myös tulevaisuudessa; siksi yksi jatkoidea voisi olla luoda valmis paketti tällaiselle päivälle ja tarjota sitä kouluille, ja miksei myös yrityksille ja muille toimijoille.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoiluprosessin eri vaiheista valittiin liikuntapäivän tapahtumatuotantoon sopivat ja näiden pohjalta luotiin johdonmukaisesti etenevä prosessi. Näissä eri vaiheissa työkaluina käytettiin briefiä, benchmarkkauksen ja käsitekartan yhdistelmää, aivoriihtä, kyselyä sekä ideointia. Liikuntapäivän haluttiin olevan ennen kaikkea oppilaille mieluinen, joten heidät osallistettiin sisältöjen suunnitteluun tiettyjen rajauksien sisällä.
Liikuntapäivä toteutui kesäkuun 2022 alussa oppilaiden koulupäivän aikana. Päivä jaettiin kahteen osaan ala- ja yläkoululaisten kesken, jolloin alakoululaiset osallistuivat aamupäivästä ja yläkoululaiset iltapäivästä. Alakoululaisten toiminta keskittyi luokittain valittujen kolmen eri liikuntapisteen kiertämiseen ja yläkoululaiset saivat valita itselle mieluisimman aktiviteetin melonnan ja sup -lautailun, frisbeegolfin tai toiminnallisten pisteiden väliltä. Opinnäytetyöntekijöiden rooli päivän aikana oli arvioida päivän toimivuutta havainnoimalla ja liikuntapisteiden toiminnanohjauksesta vastasivat erilliset ohjaajat, joista yksi oli liikunnanohjaajaopiskelija, kaksi Siikalatvan kunnan liikunta- ja vapaa-aikatoimen työntekijöitä ja kolme paikallisen urheiluseuran, Pulkkilan Ponnen jäseniä.
Päivästä kerättiin palautetta oppilailta ja liikuntapisteiden ohjaajilta. Kaikkien palautteiden perusteella, sekä kirjallisen että suullisen, voidaan todeta liikuntapäivän olleen onnistunut. Kirjoittajien sekä toimeksiantajan nimeämät tavoitteet saavutettiin. Oppilaat saivat positiivisia kokemuksia liikunnasta, ilmapiiri oli positiivinen ja toimintaan rohkaiseva sekä liikuntapisteiden sisällöt oli luotu siten, että ne tukivat liikunnallisen elämäntavan omaksumista. Oppilaat ja opettajat toivoivat samanlaista päivää myös tulevaisuudessa; siksi yksi jatkoidea voisi olla luoda valmis paketti tällaiselle päivälle ja tarjota sitä kouluille, ja miksei myös yrityksille ja muille toimijoille.