Sisärakentamisvaiheen laaduntarkastus ja laadunkehittäminen
Hänninen, Jari (2022)
Hänninen, Jari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429936
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja tehostaa Rakennustyö Salminen Oy:n laaduntarkastusta. Tavoitteena oli myös jalostaa rakentamisen laadunhallinnan laaduntarkastuskorttia. Laaduntarkastuskortin avulla pyritään panostamaan työn laadun kehittämiseen tehostetun tarkastuksen avulla laadunhallintapolkua pitkin, ennen itselleluovutusta. Työ toteutettiin Rakennustyö Salminen Oy:n toimeksiannosta.
Opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä laadulla tarkoitetaan ja mitkä keskeiset asiat laatuprosessi sisältää. Lisäksi pohdittiin laatujohtamisen tärkeyttä ja laadunvarmistukseen vaikuttavia keskeisiä tekijöitä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin laadunhallintapolkua rakentamisen näkökulmasta ja käsiteltiin rakentamisen laadun kehittämistä. Laaduntarkastuskortin kehittämisessä hyödynnettiin myös työmaalla suoritetun haastattelun tuloksia. Työmaan työntekijöiden havaintojen avulla saatiin tarkempia tietoja työmaalla tapahtuneista yleisimmistä rakennus- ja asennusvirheistä sekä rakentamisessa ja asentamisessa olleista puutteista.
Kehittämistyön tuloksena luotua laaduntarkastuskorttia hyödynnetään osakohde- ja mallitöiden tarkastamiseen toimeksiantajayrityksen jatkotyöskentelyssä. Laaduntarkastuskortti koostuu työtä edeltävästä, työaikaisesta ja työn jälkeisestä tarkastuksesta. Laaduntarkastuskortti toimii myös mallityön laatudokumenttina. Laaduntarkastuskortin tavoitteena oli saada tehostettua toimeksiantajayrityksen laadunvarmistusprosessia. The goal of this thesis was to develop and enhance the quality control of Rakennustyö Salminen Oy. The goal was also to refine the quality control card for construction quality management. With the help of the quality inspection card, the aim is to invest in the development of the quality of the work by means of an enhanced inspection along the quality management path, before self-inspection. The work was commissioned by Rakennustyö Salminen Oy.
With the help of a literature review, it was studied what is meant by quality and what key issues a quality process includes. In addition, the importance of quality management and key factors affecting quality assurance were discussed. The thesis examined the quality management path from the perspective of construction and discussed the development of construction quality. In the development of the quality control card, the results of the interview conducted at the site were also used. With the help of the observations of the workers at the construction site, more detailed information was obtained about the most common construction and installation errors that occurred at the construction site, as well as the deficiencies in the construction and installation.
The goal to improve the quality assurance process of the company with the help of the quality inspection card was reached. The quality inspection card created as a result of the development work will be used to check sub-items and model works in the further work of the company. The quality inspection card consists of pre-work, worktime, and post-work inspections. The quality inspection card also serves as a quality document for model work.
Opinnäytetyössä selvitettiin kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä laadulla tarkoitetaan ja mitkä keskeiset asiat laatuprosessi sisältää. Lisäksi pohdittiin laatujohtamisen tärkeyttä ja laadunvarmistukseen vaikuttavia keskeisiä tekijöitä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin laadunhallintapolkua rakentamisen näkökulmasta ja käsiteltiin rakentamisen laadun kehittämistä. Laaduntarkastuskortin kehittämisessä hyödynnettiin myös työmaalla suoritetun haastattelun tuloksia. Työmaan työntekijöiden havaintojen avulla saatiin tarkempia tietoja työmaalla tapahtuneista yleisimmistä rakennus- ja asennusvirheistä sekä rakentamisessa ja asentamisessa olleista puutteista.
Kehittämistyön tuloksena luotua laaduntarkastuskorttia hyödynnetään osakohde- ja mallitöiden tarkastamiseen toimeksiantajayrityksen jatkotyöskentelyssä. Laaduntarkastuskortti koostuu työtä edeltävästä, työaikaisesta ja työn jälkeisestä tarkastuksesta. Laaduntarkastuskortti toimii myös mallityön laatudokumenttina. Laaduntarkastuskortin tavoitteena oli saada tehostettua toimeksiantajayrityksen laadunvarmistusprosessia.
With the help of a literature review, it was studied what is meant by quality and what key issues a quality process includes. In addition, the importance of quality management and key factors affecting quality assurance were discussed. The thesis examined the quality management path from the perspective of construction and discussed the development of construction quality. In the development of the quality control card, the results of the interview conducted at the site were also used. With the help of the observations of the workers at the construction site, more detailed information was obtained about the most common construction and installation errors that occurred at the construction site, as well as the deficiencies in the construction and installation.
The goal to improve the quality assurance process of the company with the help of the quality inspection card was reached. The quality inspection card created as a result of the development work will be used to check sub-items and model works in the further work of the company. The quality inspection card consists of pre-work, worktime, and post-work inspections. The quality inspection card also serves as a quality document for model work.