One Scalex tilaus-toimitusprosessin nykytilan kartoitus ja arviointi
Greijer, Jani (2022)
Greijer, Jani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tamtron Systems Oy. Tässä työssä tarkoituksena oli kartoittaa One Scalex -tuotteen tilaus-toimitusprosessin nykytila ja nostaa esille ilmenneitä kehityskohteita. Työn tavoitteena oli saada yritykselle konkreettisia huomioita nykyisestä tilaus-toimitusprosessista ja sen ympärillä toimivan projektiorganisaation tilasta.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmetodeina käytettiin havainnointia ja projektiorganisaation jäsenille suunnattua kyselylomaketta. One Scalex -tilaus-toimitusprosessin nykytilan kartoituksen ja arvioinnin apuna hyödynnettiin myös teoreettista tietoa sekä prosesseista ja niiden mallintamisesta että projektitoiminnasta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kuusi kehitysteemaa, jotka liittyivät One Scalex -tilaustoimitusprosessiin ja ympärillä toimivaan projektiorganisaatioon. Kehitysteemoissa esille nousivat projektin aloituksen ja lopetuksen tärkeys, projektien mittaroinnin kehittäminen sekä prosessin vaiheiden tarkempi määrittely. Tehdyn kyselyn perusteella kuitenkin havaittiin, että projektiorganisaation jäsenet kokivat eniten kehitettävää asiakkaan valmiuksissa ottaa toimitus vastaan. Yhteenvetona voitiin päätellä, että One Scalex -tilaus-toimitusprosessissa on kehitettävää sekä toimittajan että tilaajan puolella.
Työn tuloksia hyödyntämällä toimeksiantajalla on mahdollista kehittää One Scalex -tilaus-toimitusprosessia ja tehostaa päivittäistä toimintaansa. On yrityksen oman harkinnan takana, mitkä näistä kehityskohteista se näkee itselleen tärkeimpinä. Tätä yritys voisi selvittää esimerkiksi uuden kyselylomakkeen avulla omalle projektiorganisaatiolleen. Lisäksi yrityksen tulisi selvittää miten se voi jatkossa huomioida myös tilaajan yhtenä sidosryhmänä.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimusmetodeina käytettiin havainnointia ja projektiorganisaation jäsenille suunnattua kyselylomaketta. One Scalex -tilaus-toimitusprosessin nykytilan kartoituksen ja arvioinnin apuna hyödynnettiin myös teoreettista tietoa sekä prosesseista ja niiden mallintamisesta että projektitoiminnasta.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kuusi kehitysteemaa, jotka liittyivät One Scalex -tilaustoimitusprosessiin ja ympärillä toimivaan projektiorganisaatioon. Kehitysteemoissa esille nousivat projektin aloituksen ja lopetuksen tärkeys, projektien mittaroinnin kehittäminen sekä prosessin vaiheiden tarkempi määrittely. Tehdyn kyselyn perusteella kuitenkin havaittiin, että projektiorganisaation jäsenet kokivat eniten kehitettävää asiakkaan valmiuksissa ottaa toimitus vastaan. Yhteenvetona voitiin päätellä, että One Scalex -tilaus-toimitusprosessissa on kehitettävää sekä toimittajan että tilaajan puolella.
Työn tuloksia hyödyntämällä toimeksiantajalla on mahdollista kehittää One Scalex -tilaus-toimitusprosessia ja tehostaa päivittäistä toimintaansa. On yrityksen oman harkinnan takana, mitkä näistä kehityskohteista se näkee itselleen tärkeimpinä. Tätä yritys voisi selvittää esimerkiksi uuden kyselylomakkeen avulla omalle projektiorganisaatiolleen. Lisäksi yrityksen tulisi selvittää miten se voi jatkossa huomioida myös tilaajan yhtenä sidosryhmänä.