Pikku viulistin puuhakirja: musiikin hahmottamisen alkeet
Trilis, Maria (2022)
Trilis, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530176
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on pedagoginen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli luoda viulutunneille lapsilähtöistä materiaalia, joka keskittyy musiikin hahmottamisen perustaitojen kehittämiseen, myös visuaalisuuden avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteisiin, ottaa selvää erilaisista oppimistyyleistä ja kertoa lyhyesti lapsen musiikillisesta kehitystasosta sekä tehdä itse puuhakirja.
Oppimistyyleistä kertovan kirjallisuuden avulla saatiin selville, miten lapsi oppii parhaiten.
Kirjallisuudesta löytyi myös tärkeää tietoa konstruktiivisesta oppimisesta ja sen tärkeydestä, etenkin tänä päivänä aktiivista oppijaa painotetaan taiteen opetussuunnitelmissa. Musiikkitaidon ja useiden viulunsoiton opettajien tuntien seuraaminen motivoi puuhakirjan tekemiseen ja antoi eri ideoita puuhakirjan sisältöön. Taiteen ja musiikin opetussuunnitelman perusteisiin tutustuminen on auttanut ymmärtämään opettajan työn laajuutta ja sen merkitystä, antanut tietoa tavoitteista ja arvioinnin tärkeydestä.
Puuhakirjaa tehdessä perehdyttiin suomalaisiin alkeisviulukouluihin ja musiikin hahmottamiseen liittyvään kirjallisuuteen. Kehittämistyön tuloksena syntyi ”Pikku viulistin puuhakirja”, jonka avulla oppilas oppii musiikin hahmottamisen perusteita isojen kuvien ja värien avulla. Oppimateriaali "Pikku viulistin puuhakirja" on tarkoitettu viulunsoiton opettajille opetukseen tai alkuvaiheessa oleville viulisteille musiikin hahmottamisen tueksi.
Oppimistyyleistä kertovan kirjallisuuden avulla saatiin selville, miten lapsi oppii parhaiten.
Kirjallisuudesta löytyi myös tärkeää tietoa konstruktiivisesta oppimisesta ja sen tärkeydestä, etenkin tänä päivänä aktiivista oppijaa painotetaan taiteen opetussuunnitelmissa. Musiikkitaidon ja useiden viulunsoiton opettajien tuntien seuraaminen motivoi puuhakirjan tekemiseen ja antoi eri ideoita puuhakirjan sisältöön. Taiteen ja musiikin opetussuunnitelman perusteisiin tutustuminen on auttanut ymmärtämään opettajan työn laajuutta ja sen merkitystä, antanut tietoa tavoitteista ja arvioinnin tärkeydestä.
Puuhakirjaa tehdessä perehdyttiin suomalaisiin alkeisviulukouluihin ja musiikin hahmottamiseen liittyvään kirjallisuuteen. Kehittämistyön tuloksena syntyi ”Pikku viulistin puuhakirja”, jonka avulla oppilas oppii musiikin hahmottamisen perusteita isojen kuvien ja värien avulla. Oppimateriaali "Pikku viulistin puuhakirja" on tarkoitettu viulunsoiton opettajille opetukseen tai alkuvaiheessa oleville viulisteille musiikin hahmottamisen tueksi.