Kotisivujen käyttäjäkokemus
Auvinen, Leevi (2022)
Auvinen, Leevi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530326
Tiivistelmä
Tässä tutkimuspainotteisessa opinnäytetyössä keskeinen ajatus oli, että digitalisaatio muuttaa yrityksen kotisivut tuotetiedon jakamisen ja myynnin merkittäväksi paikaksi. Lisäksi kotisivujen käytettävyys ja niiden käyttämisestä muodostuva käyttäjäkokemus ovat merkittävässä asemassa asiakkaan ostopäätöksessä ja halussa pysyä yrityksen asiakkaana.
Opinnäytetyöni näkökulmasta tärkeitä käsitteitä ovat kotisivu, sen käytettävyys ja käyttökokemus. Työn tavoitteena oli kerätä toimeksiantajan asiakkaiden käyttäjäkokemuksia yrityksen kotisivujen käytettävyydestä sekä selvittää saadusta aineistosta, mitkä asiat kotisivujen käyttäjäkokemuksessa asiakkaat kokivat toimivaksi ja mitä pitää kehittää.
Verkkokyselyyn vastaajat sekä käyttäjäkokemuksen havainnointiin osallistuneet henkilöt olivat tyytyväisiä G-studiosin kotisivujen selkeyteen ja käytettävyyteen. Myös yhteystiedot olivat hyvin esillä. Lähes 70 % vastaajista piti studiokaluston tilaamista ja aukioloaikojen selvittämistä helppona. Sivuja, jotka liittyvät lisäpalveluiden tilaamiseen, tuotteista saataviin lisätietoihin ja tilojen vuokrattavuuteen pitää kehittää. G-studiosin kotisivut toimivat tällä hetkellä informaation lähteenä, mutta eivät tehokkaana myynnin välineenä.
Opinnäytetyöni näkökulmasta tärkeitä käsitteitä ovat kotisivu, sen käytettävyys ja käyttökokemus. Työn tavoitteena oli kerätä toimeksiantajan asiakkaiden käyttäjäkokemuksia yrityksen kotisivujen käytettävyydestä sekä selvittää saadusta aineistosta, mitkä asiat kotisivujen käyttäjäkokemuksessa asiakkaat kokivat toimivaksi ja mitä pitää kehittää.
Verkkokyselyyn vastaajat sekä käyttäjäkokemuksen havainnointiin osallistuneet henkilöt olivat tyytyväisiä G-studiosin kotisivujen selkeyteen ja käytettävyyteen. Myös yhteystiedot olivat hyvin esillä. Lähes 70 % vastaajista piti studiokaluston tilaamista ja aukioloaikojen selvittämistä helppona. Sivuja, jotka liittyvät lisäpalveluiden tilaamiseen, tuotteista saataviin lisätietoihin ja tilojen vuokrattavuuteen pitää kehittää. G-studiosin kotisivut toimivat tällä hetkellä informaation lähteenä, mutta eivät tehokkaana myynnin välineenä.