Aasialaiskartoitus Radisson Blu Hotel Ouluun - valmiudet ja kehittämisehdotukset kiinalaisten ja japanilaisten matkailijoiden vastaanottamiseen
Järvinen, Atte; Niemi, Anni (2022)
Järvinen, Atte
Niemi, Anni
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530367
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Radisson Blu Hotel Oululle. Opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä tietoa ho- tellin valmiuksista vastaanottaa kiinalaisia ja japanilaisia matkailijoita, sekä selvittää hotellin henkilökunnan tietämystä ja kiinnostusta kiinalaisiin ja japanilaisiin matkailijoihin. Opinnäytetyöhön on kerätty teoriatie- toja Kiinasta, Japanista ja palvelumuotoilusta. Kiinaa ja kiinalaista kulttuuria avataan työssä, jotta voidaan ymmärtää kiinalaisten matkailijoiden tarpeita paremmin, eli millaisiin tapoihin ja käytäntöihin he ovat tot- tuneet. Japania ja japanilaista kulttuuria käsitellään myös vastaavasta syystä. Palvelumuotoilun teoriaa on hyödynnetty kehitysehdotusten muodostamisessa Radisson Blu Hotel Oululle.
Opinnäytetyössä on käytetty haastattelu- sekä kyselytutkimusta. Haastattelututkimus oli suunnattu Radis- son Blu Hotel Oulun johtoportaalle ja sen tarkoituksena oli selvittää hotellin puitteet ja valmiudet kiinalaisia ja japanilaisia matkailijoita ajatellen. Kyselytutkimus oli suunnattu Radisson Blu Hotel Oulun henkilökun- nalle. Kyselyllä pyrittiin selvittämään henkilökunnan tietämystä kiinalaisista ja japanilaisista matkailijoista ja kokisivatko he työnsä kannalta tärkeäksi sen, että tuntisivat paremmin kiinalaista ja japanilaista kulttuu- ria. Haastattelututkimuksessa ilmeni, että hotellilla on jo aika hyvät puitteet kiinalaisia ja japanilaisia mat- kailijoita ajatellen. Hotellihuoneissa on kylpyammeet, kylpytossuja on mahdollista saada ja vedenkeittimiä ja teevalikoimaa löytyy niin huoneista kuin aulatilastakin. Aasialaisista maksutavoista hotelilla on käytös- sään Alipay ja UnionPay. Kyselytutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista koki, ettei tunne kiinalaista ja japanilaista kulttuuria tarpeeksi työnsä kannalta, mutta olisivat halukkaita saamaan koulutusta kiinalai- sista ja japanilaisista. Haastattelu- ja kyselytutkimuksen tuloksien perusteella koostettiin kehitysehdotukset Radisson Blu Hotel Oululle, mistä heille olisi hyötyä liiketoiminnassaan.
Opinnäytetyön toteutumisen aikataulu on viivästynyt, minkä vuoksi työn sisällön ajankohtaisissa tiedoissa voi olla puutteita. Työ ei ota huomioon esimerkiksi koronapandemian vaikutuksia kiinalaisten ja japanilais- ten matkailijoiden määriin tai matkustuskäyttäytymisen mahdollisiin muutoksiin. Lisäksi työssä ei käy ilmi Ukrainan sodan vuoksi Venäjän ilmatilan sulkeminen ja mitä siitä on seurannut lentoliikenteelle ja etenkin suorille lennoille Aasiaan.
Opinnäytetyössä on käytetty haastattelu- sekä kyselytutkimusta. Haastattelututkimus oli suunnattu Radis- son Blu Hotel Oulun johtoportaalle ja sen tarkoituksena oli selvittää hotellin puitteet ja valmiudet kiinalaisia ja japanilaisia matkailijoita ajatellen. Kyselytutkimus oli suunnattu Radisson Blu Hotel Oulun henkilökun- nalle. Kyselyllä pyrittiin selvittämään henkilökunnan tietämystä kiinalaisista ja japanilaisista matkailijoista ja kokisivatko he työnsä kannalta tärkeäksi sen, että tuntisivat paremmin kiinalaista ja japanilaista kulttuu- ria. Haastattelututkimuksessa ilmeni, että hotellilla on jo aika hyvät puitteet kiinalaisia ja japanilaisia mat- kailijoita ajatellen. Hotellihuoneissa on kylpyammeet, kylpytossuja on mahdollista saada ja vedenkeittimiä ja teevalikoimaa löytyy niin huoneista kuin aulatilastakin. Aasialaisista maksutavoista hotelilla on käytös- sään Alipay ja UnionPay. Kyselytutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista koki, ettei tunne kiinalaista ja japanilaista kulttuuria tarpeeksi työnsä kannalta, mutta olisivat halukkaita saamaan koulutusta kiinalai- sista ja japanilaisista. Haastattelu- ja kyselytutkimuksen tuloksien perusteella koostettiin kehitysehdotukset Radisson Blu Hotel Oululle, mistä heille olisi hyötyä liiketoiminnassaan.
Opinnäytetyön toteutumisen aikataulu on viivästynyt, minkä vuoksi työn sisällön ajankohtaisissa tiedoissa voi olla puutteita. Työ ei ota huomioon esimerkiksi koronapandemian vaikutuksia kiinalaisten ja japanilais- ten matkailijoiden määriin tai matkustuskäyttäytymisen mahdollisiin muutoksiin. Lisäksi työssä ei käy ilmi Ukrainan sodan vuoksi Venäjän ilmatilan sulkeminen ja mitä siitä on seurannut lentoliikenteelle ja etenkin suorille lennoille Aasiaan.