Laatukäsikirja fysioterapiapalveluja tuottavalle yritykselle
Kokkoniemi, Outi; Hirvelä, Seija (2014)
Kokkoniemi, Outi
Hirvelä, Seija
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia ajanmukainen laatukäsikirja yksityiselle fysioterapiapalveluja tuottavalle ammatinharjoittajalle. Tarve päivitetylle laatukäsikirjalle oli noussut virallisten tahojen tarkennettua kuntoutuksen tuottamista koskevia laatukriteerejä. Laatukäsikirjan laatimisessa on hyödynnetty kirjallisuuteen perustuvaa tietoa laadusta terveydenhuollossa ja fysioterapiassa.
Vaatimukset fysioterapian laatua kohtaan lisääntyvät jatkuvasti. Omat vaatimuksensa yrityksen toiminnalle asettavat Suomen lainsäädäntö, palveluja käyttävät kuntoutujat sekä palveluiden ostajat ja maksajat.
Laatukäsikirja on yksi keino ammatinharjoittajalla osoittaa tuottavansa laadukasta palvelua ja osoitus järjestelmällisestä ja toimivasta yrityksestä itselle, asiakkaille ja yhteistyötahoille. Palveluiden laatua ei tulisi nähdä yksittäisenä tekijänä yrityksen muusta toiminnasta, vaan laatu on mukana yrityksen kaikessa toiminnassa.
Opinnäytetyömme on kaksiosainen, toiminnallinen kokonaisuus. Teoriaosuudessa on tarkasteltu ammatinharjoittajaa koskevaa lainsäädäntöä, kansainvälistä ISO 9000 -laatujärjestelmää ja laatua yleensä. Lisäksi on tarkasteltu PIENET-laatujärjestelmää, tuotteistamista ja Holman tuotteistamisprosessimallia sekä ammatinharjoittajan tärkeimpiä yhteistyötahoja.
Laatukäsikirjaan on kuvattu yrityksen organisaatiota ja nykyistä laatujärjestelmää, tarkasteltu yrityksen tuotteita ja fysioterapian palveluprosessia. Laatukäsikirja toimi-tetaan sähköisessä muodossa ammatinharjoittajalle eikä sitä julkaista teoriaosuuden yhteydessä.
Avainsanat fysioterapia, laatu, laatujärjestelmä, laatukäsikirja, tuotteistusprosessi
Vaatimukset fysioterapian laatua kohtaan lisääntyvät jatkuvasti. Omat vaatimuksensa yrityksen toiminnalle asettavat Suomen lainsäädäntö, palveluja käyttävät kuntoutujat sekä palveluiden ostajat ja maksajat.
Laatukäsikirja on yksi keino ammatinharjoittajalla osoittaa tuottavansa laadukasta palvelua ja osoitus järjestelmällisestä ja toimivasta yrityksestä itselle, asiakkaille ja yhteistyötahoille. Palveluiden laatua ei tulisi nähdä yksittäisenä tekijänä yrityksen muusta toiminnasta, vaan laatu on mukana yrityksen kaikessa toiminnassa.
Opinnäytetyömme on kaksiosainen, toiminnallinen kokonaisuus. Teoriaosuudessa on tarkasteltu ammatinharjoittajaa koskevaa lainsäädäntöä, kansainvälistä ISO 9000 -laatujärjestelmää ja laatua yleensä. Lisäksi on tarkasteltu PIENET-laatujärjestelmää, tuotteistamista ja Holman tuotteistamisprosessimallia sekä ammatinharjoittajan tärkeimpiä yhteistyötahoja.
Laatukäsikirjaan on kuvattu yrityksen organisaatiota ja nykyistä laatujärjestelmää, tarkasteltu yrityksen tuotteita ja fysioterapian palveluprosessia. Laatukäsikirja toimi-tetaan sähköisessä muodossa ammatinharjoittajalle eikä sitä julkaista teoriaosuuden yhteydessä.
Avainsanat fysioterapia, laatu, laatujärjestelmä, laatukäsikirja, tuotteistusprosessi