Laadunvarmistuksen parantaminen digitaalisten palveluiden kehittämisprojektissa
Raittinen, Laura (2022)
Raittinen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630407
Tiivistelmä
Tässä opinnäyteyössä tarkastellaan työn toimeksiantajan digitaalisten palveluiden kehittämisprojektia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli oppia ymmärtämään sovelluskehityksen laadun johtamista sekä kehittää laatuprosessia, jonka avulla laatua voidaan suunnitelmallisesti johtaa projekteissa. Työn tavoitteena oli parantaa projektien sovelluskehityksen laatua ja hyödyntää laatuprosessia myöhemmin myös muissa toimeksiantajan yksiköissä.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, miten sovelluskehitykseen osallistuva henkilökunta ymmärsi laadun käsitteen, otti laadun huomioon työssään ja minkälaisia asioita he tekisivät laadun parantamiseksi. Tutkimustehtävän ratkaisemiseksi käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Aineisto kerättiin kyselyllä, ja ymmärrystä syvennettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joiden tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin laatukäsitettä ja prosessien johtamista.
Tutkimuksen perusteella projektihenkilöstöllä oli yhteinen ymmärrys laadusta. Se nähtiin helppokäyttöisyytenä, intuitiivisuutena, loogisuutena, suorituskykynä ja virheettömyytenä. Laatu liitettiin myös prosesseihin ja arvontuottoon. Laatu oli osa työskentelyä, mutta siitä kaivattiin myös projektin sisäistä viestintää. Laadukkaan työn esteinä koettiin huonosti tunnetut laatuun liittyvät prosessit, riittämätön viestintä, ajan puute ja monimutkaiset järjestelmät.
Projektin prosessien vaiheita, rooleja, vastuita ja hyväksyntämenettelyjä on tarkennettava niin, että prosessin noudattaminen on vaivatonta. Prosessien käyttöönotto on varmistettava projektin johdon tuella ja projektin viestintää on kehitettävä varsinkin prosessien tuntemisen, kehityksen tiekartan ja laadun osalta.
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, miten sovelluskehitykseen osallistuva henkilökunta ymmärsi laadun käsitteen, otti laadun huomioon työssään ja minkälaisia asioita he tekisivät laadun parantamiseksi. Tutkimustehtävän ratkaisemiseksi käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Aineisto kerättiin kyselyllä, ja ymmärrystä syvennettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joiden tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin laatukäsitettä ja prosessien johtamista.
Tutkimuksen perusteella projektihenkilöstöllä oli yhteinen ymmärrys laadusta. Se nähtiin helppokäyttöisyytenä, intuitiivisuutena, loogisuutena, suorituskykynä ja virheettömyytenä. Laatu liitettiin myös prosesseihin ja arvontuottoon. Laatu oli osa työskentelyä, mutta siitä kaivattiin myös projektin sisäistä viestintää. Laadukkaan työn esteinä koettiin huonosti tunnetut laatuun liittyvät prosessit, riittämätön viestintä, ajan puute ja monimutkaiset järjestelmät.
Projektin prosessien vaiheita, rooleja, vastuita ja hyväksyntämenettelyjä on tarkennettava niin, että prosessin noudattaminen on vaivatonta. Prosessien käyttöönotto on varmistettava projektin johdon tuella ja projektin viestintää on kehitettävä varsinkin prosessien tuntemisen, kehityksen tiekartan ja laadun osalta.